Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος
Μία συμφωνία με ιδιαίτερη σημασία υπεγράφη την εβδομάδα που πέρασε ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και στον διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου του Βελγίου Fluxys. Ο σκοπός της συμφωνίας, στην οποία επίσης μετέχουν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και η ομόλογός της στο Βέλγιο, Greg, είναι η ανταλλαγή know how ιδιαίτερα επί της εφαρμογής της κοινοτικής νομοθεσίας (συγκεκριμένα του Τρίτου Ενεργειακού Πακέτου).
Στη συμφωνία περιλαμβάνονται όμως και τα σχέδια για τη δημιουργία ενός εικονικού εμπορικού κόμβου αερίου (gas hub) στην Ελλάδα. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να εκπονηθεί μελέτη σκοπιμότητας (feasibility study), η οποία θα έχει ως απώτερο στόχο τη δημιουργία του κόμβου αυτού, όπου οι εμπορικοί παίκτες της αγοράς αερίου θα μπορούν να κάνουν εμπορικές συναλλαγές.
Η Fluxys, μέσω της θυγατρικής της Huberator, έχει εμπειρία στον τομέα αυτό, καθώς από το 1999 λειτουργεί το φυσικό σημείο συναλλαγών Zeebrugge Beach, το πρώτο στην ηπειρωτική Ευρώπη. Επιπλέον, από το 2012, λειτουργεί και το Zeebrugge Trading Point που είναι εικονικό hub.
Σε κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν οι διευθύνοντες σύμβουλοι του ΔΕΣΦΑ και της Fluxys, Κωνσταντίνος Ξιφαράς και Βάλτερ Πιράερ αντιστοίχως, αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι «ο μελλοντικός ελληνικός κόμβος αερίου (gas hub) αποτελεί το πρώτο βήμα προς τη δημιουργία και ενός περιφερειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, βελτιώνοντας τη λειτουργία της εγχώριας αγοράς και αυξάνοντας την ασφαλή τροφοδοσία με όσο το δυνατό μεγαλύτερη διάρκεια στις τιμές, χάρη και στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας που συνεπάγεται η λειτουργία του TAP».
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Fluxys συμμετέχει με ποσοστό 16% στο μετοχικό κεφάλαιο του Διαδριατικού Αγωγού (ΤΑΡ), ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι η βελγική εταιρεία παρακολουθεί στενά και τις εξελίξεις στο θέμα της εξαγοράς του ΔΕΣΦΑ από την αζερική κρατική εταιρεία αερίου Socar. Η Fluxys φέρεται να διεμήνυσε ότι θα είχε συμμετάσχει στον διαγωνισμό για τον ΔΕΣΦΑ ήδη από το 2012, αλλά δεν το έπραξε λόγω της πολιτική αβεβαιότητας στην Ελλάδα. Δεν αποκλείεται λοιπόν να υπάρξουν εκπλήξεις αν για οποιονδήποτε λόγο, κάτι που μοιάζει δύσκολο, δεν εγκριθεί οριστικά η εξαγορά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.