Οι παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα που σχετίζονται με την ενέργεια ακολουθούν τα τελευταία χρόνια πτωτική πορεία πλην ενός τομέα της αυτοκίνησης που γνώρισε αύξηση. Οι εκπομπές ρύπων που προέρχεται από τα SUV, τα οποία είναι συνήθως μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα σε σχέση με τα παραδοσιακά sedan, εκτιμάται ότι έχουν σημειώσει μικρή αύξηση 0,5%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΟΕ) που αναλύει στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας (2011-2020). Αυτό οφείλεται στην τεράστια αύξηση του όγκου των πωλήσεων που γνωρίζουν σε όλον τον κόσμο.
Η κατανάλωση πετρελαίου από τα SUV έφτασε τα 5,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2020. Η αυξημένη κατανάλωση υγρών καυσίμων σχεδόν έχουν τριπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητάς τους σε όλον τον κόσμο, η οποία έχει ξεπεράσει άλλες κατηγορίες αυτοκινήτων. Σήμερα, οι εκπομπές των SUV είναι συγκρίσιμες με της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Την τελευταία δεκαετία, τα SUV πρόσθεσαν 300 εκατομμύρια τόνους CO2. Σε όλους τους άλλους τομείς της οικονομίας, όπως παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, θέρμανση κτιρίων, μεταποίηση, βαριά βιομηχανία και άλλες μορφές μεταφορών, οι εκπομπές άνθρακα παρέμειναν σταθερές ή και μειώθηκαν. Ωστόσο, η αύξηση των εκπομπών από τα SUV είναι σχεδόν ισοδύναμη με την αύξηση των εκπομπών από τις οδικές εμπορευματικές δραστηριότητες την τελευταία δεκαετία.
Η χρήση υγρών καυσίμων από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα (εξαιρουμένων των SUV) εκτιμάται ότι έχει μειωθεί κατά πάνω από 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ή πάνω από 10% το 2020. Αυτό οφείλεται στους περιορισμούς που σχετίζονται με την Covid-19, την αύξηση της τεχνολογίας των αυτοκινήτων που πλέον καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, αλλά και στη στροφή του κόσμου στην αγορά υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, η εξοικονόμηση υγρών καυσίμων από το αυξημένο μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στη συνολική αγορά αυτοκινήτου το 2020 ήταν περίπου 40.000 βαρέλια την ημέρα.
Επισημαίνεται, ότι μόνο η πανδημία Covid-19, χωρίς να υπολογίζουμε τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την έλλειψη ημιαγωγών και τη σημαντική καθυστέρηση των παραδόσεων, οδήγησε τους καταναλωτές να αναβάλουν τις αγορές νέων οχημάτων. Υπολογίζεται ότι 9 εκατομμύρια άνθρωποι καθυστέρησαν την αντικατάσταση του παλιού αυτοκινήτου τους. Αυτό έχει ως συνέπεια την παρατεταμένη χρήση αυτών των παλαιότερων οχημάτων, που από τη μία ρυπαίνουν περισσότερο το περιβάλλον και από την άλλη καταναλώνουν περισσότερα υγρά καύσιμα. Μόνο αυτή η καθυστέρηση αύξησε τη ζήτηση πετρελαίου κατά 50.000 βαρέλια την ημέρα το 2020.
Ωστόσο, η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει ακάθεκτη την επέλασή της και κάθε μήνα γνωρίζει αύξηση, μειώνοντας σταθερά τις εκπομπές ρύπων. Έτσι, έρχονται σταδιακά να πάρουν θέση και στα SUV, τα οποία γίνονται περισσότερο «καθαρά» και μειώνουν το συνολικό ενεργειακό αποτύπωμά τους.
Τα SUV καταναλώνουν κατά μέσο όρο πάνω από 20% περισσότερη ενέργεια από ένα αυτοκίνητο μεσαίου μεγέθους για την ίδια απόσταση. Φυσικά, αυτά τα νούμερα διαφοροποιούνται ανάλογα με τις ηπείρους. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα μέσο SUV καταναλώνει περίπου 10% περισσότερη ενέργεια από ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο.
Για να συμβαδίσουν οι εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων με τους κλιματικούς στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού, το μερίδιο των ηλεκτρικών SUV στις συνολικές πωλήσεις SUV πρέπει να αυξηθεί σε πάνω από 35% έως το 2030. Μία ταχεία αύξηση των ηλεκτρικών SUV και αύξηση μεριδίων των μικρών αυτοκινήτων που θα κινούνται με ευκολία στις πόλεις θα αλλάξει το σκηνικό. Παράλληλα, οι υβριδικές λειτουργίες ενός αυτοκινήτου και οι βελτιωμένοι κινητήρες που καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο αναμένεται να βοηθήσουν τον συγκεκριμένο στόχο.
Η συνεχιζόμενη δημοτικότητα των μεγαλύτερων και λιγότερο αποδοτικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να καθυστερήσει αυτήν τη μετάβαση. Έτσι, σε αρκετές χώρες σκέφτονται ή έχουν εισάγει (Γερμανία) έναν φόρο με στόχο να περιορίσουν την άνοδο των SUV. Αυτός ο φόρος έχει να κάνει με το βάρος του αυτοκινήτου, όπου ένα βαρύτερο όχημα πληρώνει περισσότερο από ένα ελαφρύτερο.