Εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών από την ItalGas. Όπως αναφέρει αναλυτικά, ανακοίνωση της επιτροπής:
Σε συνεδρίαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις 15 Μαρτίου 2022 (Απόφαση 770/2022), αποφασίστηκε, ομόφωνα, η έγκριση της γνωστοποιηθείσας συγκέντρωσης που αφορά στην απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου από την εταιρεία ITALGAS NEWCO S.R.L», 100% θυγατρική της εταιρίας «ITALGAS S.P.A.» και η οποία ελέγχεται από το ιταλικό Δημόσιο, επί της εταιρείας «ΔΕΠΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ» και μέσω αυτής, των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ήτοι των εταιρειών «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΑΕΡΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΕ», «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΑΕ» και «ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΑΕΡΙΟΥ ΑΕ» σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 3 του Ν.3959/11, όπως ισχύει.
Η συγκέντρωση αφορά την αγορά μεταφοράς φυσικού αερίου (πρωτογενής) με γεωγραφική διάσταση την ελληνική επικράτεια και την αγορά διανομής φυσικού αερίου με γεωγραφική διάσταση α) τον Νομό Αττικής, το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου που αναπτύσσει και λειτουργεί αποκλειστικά η «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΑΕΡΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΕ», β) τους Νομούς Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας όπου αναπτύσσει και λειτουργεί τα σχετικά δίκτυα διανομής φυσικού αερίου αποκλειστικά η «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΑΕ» και γ) της υπόλοιπης Ελλάδας που αναπτύσσει και λειτουργεί δίκτυα διανομής φυσικού αερίου αποκλειστικά η «ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΚΤΥΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΑΕΡΙΟΥ ΑΕ», πλην των περιοχών της λοιπής Ελλάδας όπου αναπτύσσονται και λειτουργούν έτερα δίκτυα διανομής τρίτων εταιρειών.
Σύμφωνα με την απόφαση, παρότι η αγορά μεταφοράς φυσικού αερίου είναι θεωρητικά ανάντη αγορά της αγοράς διανομής φυσικού αερίου υπό την έννοια ότι το φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) διοχετεύεται (μέσω των Σημείων Εξόδου του ΕΣΦΑ) στα τελικά δίκτυα διανομής, ο ΔΕΣΦΑ, διαχειριστής του ΕΣΦΑ ο οποίος ελέγχεται από τον Όμιλο CDP (και μπορεί να χαρακτηρισθεί ως παθητικός επενδυτής στην εξαγοράζουσα Italgas) δεν συμβάλλεται με τους Διαχειριστές Δικτύου Διανομής για τους σκοπούς της εν λόγω μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου (την οποία εκτελούν τρίτες εταιρείες χρήστες του ΕΣΦΑ) και, άρα εκ των πραγμάτων, εκλείπει η κλασική κάθετη σχέση προμηθευτή-πελάτη μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και των ΕΔΑΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ. Ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα αποκλεισμού της πρόσβασης ανταγωνιστών των ΕΔΑΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ σε εισροές ενώ αντιστρόφως δεν τίθεται θέμα αποκλεισμού της πρόσβασης ανταγωνιστών του ΔΕΣΦΑ σε πελάτες, οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν υφίστανται λόγω του φυσικού μονοπωλίου του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου στην χώρα μας.
Οι εταιρείες ΕΔΑΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ διαχειριστές δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην χώρα μας υποχρεούνται, στην αποφυγή κάθε διάκρισης μεταξύ των χρηστών ή των κατηγοριών χρηστών του Δικτύου, ισότιμης πρόσβασης στο Δίκτυο των Προμηθευτών και των Πελατών φυσικού αερίου ή/ και της σύνδεσης στο Δίκτυο όσων το ζητούν, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στον νόμο και επιβλέπονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Η συγκέντρωση δεν παρέχει την ικανότητα και το κίνητρο στον ΔΕΣΦΑ να περιορίσει την ανάπτυξη του ΕΣΦΑ με τέτοιο τρόπο ώστε να επηρεάσει δυσμενώς την ανάπτυξη και εν τέλει τη διασύνδεση των δικτύων διανομής που διαχειρίζονται ανταγωνιστές των ΕΔΑΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ.
Επίσης η συγκέντρωση δεν επιφέρει καμία αλλαγή ούτε στη δομή της αγοράς χονδρικής προμήθειας φυσικού αερίου, ούτε στη δομή της αγοράς λιανικής προμήθειας φυσικού αερίου, καθότι κανένα από τα συμμετέχοντα μέρη δεν δραστηριοποιούνται στις εν λόγω αγορές ενώ η συμμετοχή της CDP στην ΕΝΙ η οποία ελέγχει την εταιρεία λιανικής προμήθειας φυσικού αερίου ΖΕΝΙΘ έχει χαρακτήρα παθητικού επενδυτή.
Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνεται για λόγους πληρότητας, ότι η πρόσβαση στα δίκτυo ΕΣΦΑ όσο και στα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου και η τιμολόγηση της πρόσβασης ρυθμίζεται από τον ν. 4001/2011 και από τις επιμέρους κανονιστικές αποφάσεις που εκδίδονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Ως εκ τούτου η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σε Ολομέλεια, ομόφωνα ενέκρινε κατ’ άρθρο 8 παρ. 3 του ν. 3959/2011, την γνωστοποιηθείσα συγκέντρωση που αφορά στην μεταβολή ελέγχου, δεδομένου ότι η εν λόγω συγκέντρωση, παρότι εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 1 του άρθρου 6 ν. 3959/2011, δεν προκαλεί σοβαρές αμφιβολίες, ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επιμέρους σχετικές αγορές στις οποίες αφορά ήτοι της μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου στην Ελλάδα.