Στα 214 ευρώ ανά MWh, την ακριβότερη τιμή όλων των εποχών, «τινάχτηκε» το φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά, την επομένη της ανακοίνωσης της Gazprom ότι θα περικόψει στο μισό την ήδη μειωμένη κατά 60% παροχή αερίου στον αγωγό Nord Stream. Την ίδια στιγμή – και ενώ σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία οι ΗΠΑ έστειλαν στην Ευρώπη το 71% του υγροποιημένου αερίου που εξήγαγαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 – η ζήτηση για LNG διαρκώς μεγαλώνει με αποτέλεσμα αναδυόμενες οικονομίες όπως το Πακιστάν και η Αργεντινή να δυσκολεύονται πλέον να αγοράσουν λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών, κάτι που ανεβάζει τις τιμές σε απαγορευτικά επίπεδα.
Σήμερα Τρίτη, οι υπουργοί ενέργειας της Ε.Ε βρήκαν έναν συμβιβασμό πάνω στο σχέδιο της Κομισιόν για περικοπή της ζήτησης φυσικού αερίου κατά 15% τον χειμώνα του 2023. Η ανακοίνωση της συμφωνίας δεν είχε επίπτωση στην τιμή του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά – έφτασε στα 218 ευρώ ανά MWh την Τρίτη για τις παραδόσεις Οκτωβρίου, με άνοδο 21%, μετά από την ανακοίνωση της Gazprom ότι θα μειώσει στο 20% της δυναμικότητας του αγωγού την παροχή αερίου.
Οι εξελίξεις διέψευσαν μέσα σε μερικές ώρες τις προβλέψεις των διεθνών Οίκων – για παράδειγμα η Goldman Sachs εκτιμούσε ότι στο σενάριο παροχής αερίου στο 20% της δυναμικότητας του Nord Stream, η τιμή του θα έφτανε στα 190 ευρώ ανά MWh, επίπεδο που ξεπεράστηκε πολύ εύκολα μετά από τις σχετικές ρωσικές ανακοινώσεις.
Η αγορά κυριαρχείται από τον φόβο ότι η Ρωσία θα διακόψει εντελώς την παροχή αερίου μέσω του αγωγού Nord Stream, με στόχο να μην γεμίσουν οι ευρωπαϊκές αποθήκες ενόψει του χειμώνα. Στο πεντάμηνο που διαρκεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, η Ρωσία έχει καταφέρει να αυξήσει θεαματικά τα έσοδά της από την πώληση φυσικού αερίου, προκαλώντας συνεχείς εκτινάξεις των τιμών, ανοιγοκλείνοντας την στρόφιγγα στους βασικούς αγωγούς.
Οι μεγάλοι Οίκοι βλέπουν ότι η ύφεση είναι προ των πυλών στην Ευρώπη – και προεξοφλούν ότι οι τιμές της ενέργειας (κυρίως του πετρελαίου) θα μειωθούν προς τα τέλη της χρονιάς, λόγω της μειωμένης οικονομικής δραστηριότητας. Αυτό συνέβη ήδη στις ΗΠΑ – η μέση τιμή της βενζίνης, που είχε ξεπεράσει τα 5 δολάρια το γαλόνι τον Ιούνιο, έχει πέσει πλέον στα 4,3 δολάρια, που παραμένει ωστόσο 37% ακριβότερη από πέρυσι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τρίτης.Ωστόσο, αυτό συνέβη επειδή πλέον δύο στους τρεις Αμερικανούς οδηγούν λιγότερο, αναβάλλοντας καλοκαιρινές διακοπές ή και ματαιώνοντας ταξίδια, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιοποίησε την Δευτέρα η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου.
Αντίθετα, στην αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου, η ζήτηση υπερκαλύπτει την προσφορά: Πέρα από τα παιχνίδια της Ρωσίας, που χρησιμοποιεί το αέριο ως «πολιτικό όπλο», καταγράφεται μείωση του διαθέσιμου LNG λόγω διαταραχών στον εφοδιασμό από τους τερματικούς σταθμούς σε Αυστραλία και ΗΠΑ, λόγω διαφόρων ατυχημάτων.
Το LNG έχει φτάσει πλέον σε επίπεδα τιμών ανάλογα με εκείνα των πρώτων ημερών του πολέμου στην Ουκρανία. Σε αυτό το επίπεδο τιμών, οι αγοραστές σε ορισμένες αναδυόμενες χώρες – όπως το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και η Αργεντινή – δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά την αγορά LNG και κάποιες από αυτές αναγκάζονται να προχωρούν από τώρα σε διακοπές ηλεκτροδότησης για κάποιες ώρες.
Παράλληλα, η Κίνα – ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG παγκοσμίως – έχει μειώσει τους τελευταίους μήνες τις αγορές της λόγω των αυστηρών περιορισμών που επιβάλλει το καθεστώς σε διάφορες περιοχές της χώρας για τον κορωνοϊό. Ωστόσο, εφόσον η οικονομική δραστηριότητα «απελευθερωθεί», τότε θα λιγοστέψουν κι άλλο τα διαθέσιμα φορτία LNG.