Μπορεί στο σημερινό τοπίο της αγοράς να είναι δύσκολο να το φανταστεί κανείς, αλλά υπήρξαν περίοδοι στην ιστορία όπου μερικά από τα πιο σημαντικά ονόματα του χώρου του αυτοκινήτου απειλήθηκαν με λουκέτο εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων. Σε εκείνους τους δύσκολους καιρούς, το έργο της διάσωσης έπεσε στις πλάτες συγκεκριμένων μοντέλων. Όπως το «ηρωϊκό» Volkswagen Golf. Ας δούμε κάποια από αυτά.
VW Golf Mk1
Η ιστορία του Volkswagen Golf ξεκινά με το Beetle, ένα από τα πιο επιτυχημένα και εμβληματικά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ. Κατά τη διάρκεια της ακμής του, από τη δεκαετία του 1940 έως τη δεκαετία του 1960, η εταιρεία παρήγαγε, όπως είναι αναμενόμενο, αρκετές παραλλαγές. Ωστόσο, η VW αντιμετώπιζε ένα μεγάλο δίλημμα: ποια θα ήταν η συνέχεια;
Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70 είχε δοκιμάσει αρκετούς αντικαταστάτες, συμπεριλαμβανομένου του Type 4, και του χάτσμπακ με τον κινητήρα στο κέντρο που σχεδίασε η Porsche, το EA266, από το οποίο κατασκευάστηκαν 50 πρωτότυπα. Ωστόσο, το νέο -τότε- αφεντικό της Volkswagen, Rudolph Leiding, έριξε τίτλους τέλους λίγο πριν μπει στην παραγωγή.
Υπό τη νέα διοίκηση, η VW επένδυσε σε μια εντελώς νέα σειρά μοντέλων, με κορυφαίο το Passat, και λίγο αργότερα, το Golf πρώτης γενιάς, το οποίο διέθετε νέο πάτωμα, κίνηση στους εμπρός τροχούς και τετρακύλινδρο κινητήρα. Η Volkswagen στάθηκε τυχερή, καθώς αποτέλεσε μια άμεση επιτυχία.
BMW 700
Έχεις ακούσει την ιστορία για την εποχή που η BMW παραλίγο να χρεοκοπήσει; Όσο απίστευτο κι αν ακούγεται σήμερα, μια σειρά από μοντέλα με χαμηλές πωλήσεις -από τα 501, 503 και 507 μέχρι την Isetta- την οδήγησαν ακριβώς σε αυτό το σημείο στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Ο σωτήρας της; Η BMW 700.
Παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1959 και ήταν η πρώτη BMW που χρησιμοποίησε δομή monocoque, προσφέροντας σημαντικά βελτιωμένη οδική συμπεριφορά. Εφοδιασμένη με έναν κινητήρα 697cc flat-twin τοποθετημένο πίσω, ο οποίος προερχόταν από τον κινητήρα μοτοσικλετών της BMW, αποδείχθηκε πως ήταν η επιτυχία που χρειαζόταν η BMW.
Αρχικά προσφερόταν ως κουπέ, με ένα σεντάν και ένα κάμπριο να ακολουθούν αμέσως μετά. Η BMW πούλησε 188.000 κομμάτια, πριν η παραγωγή της 700 σταματήσει το 1965. Χωρίς το συγκεκριμένο μοντέλο, η BMW όπως την ξέρουμε σήμερα θα είχε πιθανότατα πάψει να υπάρχει.
Aston Martin DB7
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, η Aston Martin έμοιαζε λίγο χαμένη. Παρά τη σπουδαία ιστορία της, άλλη μια σπουδαία μάρκα φαινόταν ότι βρισκόταν στο χείλος του γκρεμού. Αυτό βέβαια, μέχρι την παρέμβαση της Ford και την κυκλοφορία ενός συγκεκριμένου μοντέλου το 1994.
Το μοντέλο; Η DB7. Σχεδιασμένη από τον Ian Callum, βασίστηκε σε μια ελαφρώς εξελιγμένη εκδοχή του πατώματος της Jaguar XJS (η Jaguar ανήκε επίσης στη Ford εκείνη την εποχή), διέθετε έναν 6κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 3.2lt και δανείστηκε αρκετά εξαρτήματα από τη Ford, τη Mazda και τη Citroen.
Αμέσως έγινε επιτυχία, χάρη όχι μόνο στην κομψή εμφάνιση και τις επιδόσεις της, αλλά και στην προσβασιμότητά της. Με μια τηρουμένων των αναλογιών χαμηλή τιμή εκκίνησης, της τάξεως των 78.500 λιρών, έδωσε δυνατότητα πρόσβασης στην Aston Martin που προηγουμένως δεν υπήρχε. Πάνω από 7.000 πωλήθηκαν συνολικά.
Porsche 986 Boxster and 996 911
Η Porsche παραλίγο να χρεοκοπήσει το 1992 -εδώ μπορείς να διαβάσεις και μια “σχετική” ιστορία. Η ισοτιμία του γερμανικού μάρκου ανέβηκε πολύ ψηλά, οδηγώντας τις τιμές των αυτοκινήτων της στο εξωτερικό σε σημαντικές αυξήσεις, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις της 911 να πραγματοποιήσουν βουτιά, ειδικά στις ΗΠΑ, όπου η εταιρεία είχε μεγαλώσει αρκετά τη δεκαετία του ’80. Οι 928 και 968 με κινητήρα εμπρός δυσκολεύονταν επίσης να φέρουν πωλήσεις, και έτσι η Porsche είχε τρεις γκάμες αυτοκινήτων με λίγα κοινά μέρη. Όμως η Porsche είχε ένα νέο αφεντικό, τον Wendelin Wiedeking. Ήταν ειδικός στην παραγωγή, κάτι που είχε σημασία.
Το 1993 παρουσίασε το πρωτότυπο Boxster, ένα υπέροχο αυτοκίνητο που έδειχνε το δρόμο για ένα φθηνότερο αλλά μοναδικά ελκυστικό roadster, τη γενιά Boxster 986. Έξυπνο. Ακόμα πιο έξυπνο, το μεγαλύτερο μέρος του μπροστινού της μισού, και ο υδρόψυκτος κινητήρας, θα ήταν κοινά με την επερχόμενη 911 (996). Και όπως είναι γνωστό, τα κοινά εξαρτήματα εξοικονομούν κόστος. Στους φαν των παραδοσιακών αερόψυκτων Porsche δεν άρεσε η υδρόψυξη στην αρχή, αλλά καθώς η γκάμα της 911 διευρυνόταν σημαντικά με τις Carrera, GT3 και GT2, έβαλαν νερό στο κρασί τους και η Porsche χρησιμοποίησε τα μετρητά για να εξασφαλίσει το μέλλον της με την Cayenne.
Bentley Continental GT
Πριν από την άφιξη της Bentley Continental GT το 2003, η Bentley πουλούσε κατά μέσο όρο μόλις 1.000 αυτοκίνητα ετησίως. Πέντε χρόνια μετά την εξαγορά της από τη Volkswagen, χρειαζόταν ένα success story. Η Bentley Continental GT του 2003 ήταν ακριβώς αυτό, και κάτι παραπάνω.
Χάρη στην κομψή εμφάνιση του coupe αμαξώματος, τους χώρους για τέσσερις και τον twin-turbo κινητήρα W12 των 6.0 λίτρων, 3.200 πελάτες κατέθεσαν προκαταβολές πριν καν κυκλοφορήσει το αυτοκίνητο. Μόνο κατά τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του, αύξησε τις πωλήσεις της Bentley κατά επτά φορές, με 6.896 πωλήσεις.
Με συνολικά 40.000 αυτοκίνητα να φεύγουν από τη γραμμή παραγωγής, απέδειξε στη VW ότι η Bentley μπορούσε να είναι μια επιτυχημένη και κερδοφόρα μάρκα υπό τη διαχείρισή της. Θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει εύκολα, ότι αν δεν υπήρχε η Continental GT, η Bentley μπορεί κάλλιστα να μην ήταν μαζί μας σήμερα.