Στην αναζήτηση επενδυτικών ευκαιριών στον τομέα των υπεράκτιων αιολικών πάρκων βρίσκονται αυτήν την περίοδο, ναυτιλιακές εταιρείες. Ο κλάδος των υπεράκτιων αιολικών πάρκων προβλέπεται να γνωρίσει κατακόρυφη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, καθώς η χώρα και συνολικά η ευρωπαϊκή αγορά αναζητούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας, προκειμένου να επιταχυνθεί η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν φορείς του κλάδου, θα γεννηθεί και μια πολύ σημαντική ζήτηση για πλοία, που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των νέων αυτών πάρκων.
Σύμφωνα με την Clarksons, τον μεγαλύτερη ναυλομεσιτικό οίκο διεθνώς, «ο στόλος των πλοίων που θα κληθεί να υποστηρίξει την κατασκευή και τη συντήρηση των νέων υπεράκτιων αιολικών πάρκων, έχει αναπτυχθεί ήδη σε πάνω από 1.300 μονάδες, ενώ επιπλέον 200 βρίσκονται υπό ναυπήγηση. Μόνο κατά την διάρκεια του 2023, υπολογίζουμε ότι θα υποβληθούν παραγγελίες ύψους της τάξεως των 8 δισ. δολαρίων για την ναυπήγηση τέτοιων πλοίων». Η Clarksons εκτιμά ότι έως το τέλος της δεκαετίας θα επενδυθούν συνολικά 76 δισ. δολάρια για την ναυπήγηση του στόλου που θα χρειαστεί για την κατασκευή και τη συντήρηση των αιολικών αυτών πάρκων.
Στο πλαίσιο αυτό, γεννάται μια σημαντική ευκαιρία, καθώς όσοι τοποθετηθούν έγκαιρα, θα επωφεληθούν και της ανάπτυξης που θα ακολουθήσει. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons, τα οποία παρουσιάστηκαν αυτήν την εβδομάδα σε σχετικό συνέδριο, σήμερα, ο κλάδος των υπεράκτιων αιολικών πάρκων δεν συνεισφέρει περισσότερο από το 0,4% της παγκόσμιας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Σε λειτουργία βρίσκονται 283 «φάρμες», δυναμικότητας 62,3 GW, ενώ για την παραγωγή ενέργειας χρησιμοποιούνται 12.400 τουρμπίνες.
Έως το 2030, τα μεγέθη αυτά είναι πιθανόν έως και να πενταπλασιαστούν, αγγίζοντας τα 250 GW ενεργών μονάδων παραγωγής και τις 30.000 τουρμπίνες. Μόνο το 2023 προβλέπεται να επενδυθούν 56 δισ. δολάρια για την ανάπτυξη νέων υπεράκτιων υποδομών αιολικής ενέργειας, εκ των οποίων τα 34 δισ. δολάρια αφορούν μόνο την αγορά της Κίνας. Η τελευταία διαθέτει ήδη 121 υπεράκτιες φάρμες σε λειτουργία, με δυναμικότητα 30,5 GW. Ακολουθεί η Μεγ. Βρετανία με 13,7 GW και 46 φάρμες, ενώ υπάρχουν σε εξέλιξη επενδυτικά σχέδια που αναμένεται να αυξήσουν τα νούμερα αυτά σε 91 φάρμες και 48,7 GW έως το 2030. Το 2024 σε παγκόσμιο επίπεδο δρομολογούνται επενδύσεις της τάξεως των 70 δις δολαρίων. Η Clarksons εκτιμά ότι τα υπεράκτια αιολικά πάρκα θα φτάσουν να συνεισφέρουν έως 9% της παγκόσμιας ενέργειας έως το 2050, ενώ τα πλοία που θα τα εξυπηρετούν θα είναι επίσης «πράσινα». Ήδη άλλωστε, έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται στην αγορά, ηλεκτρικές κατασκευές, αλλά και πλοία που αξιοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο, ή η μεθανόλη.
Αν και δεν είναι σαφές αν θα υπάρξουν επενδύσεις από ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα, καθώς πρόκειται για έναν εξειδικευμένο τομέα, που απαιτεί και ειδικά πληρώματα, επενδύσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν και σε άλλους τομείς, που συνδέονται με την αγορά αυτή. Για παράδειγμα, πριν από μερικούς μήνες, ο όμιλος Λογοθέτη, μέσω της Libra Group προχώρησε στην εξαγορά ενός ναυπηγείου στην Φλόριντα των ΗΠΑ. Πρόκειται για το St Johns Shipbuilding, το οποίο ειδικεύεται στην ναυπήγηση σκαφών εργασίας από αλουμίνιο και χάλυβα, τα οποία είναι κατάλληλα για την κατασκευή υπεράκτιων εγκαταστάσεων. Η αγορά έγινε μέσω του ειδικού «οχήματος» Americraft Marine. Το συγκεκριμένο ναυπηγείο πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη των αναγκών της αγοράς των ΗΠΑ, φέροντας και τις σχετικές πιστοποιήσεις.
Πηγή: powergame.gr