Σε τρελή ανοδική κούρσα έχει επιδοθεί η τιμή των προϊόντων τον τελευταίο χρόνο στη χώρα μας, καταγράφοντας αύξηση που προκαλεί σοκ.
Ο πίνακας της ΕΛΣΤΑΤ που παρουσιάζει τις κυριότερες μεταβολές των τιμών σε 45 προϊόντα και υπηρεσίες το διάστημα του Δεκεμβρίου 2023 – 2022 και αποκαλύπτει την αδυναμία των μέτρων που ανακοινώνονται και εφαρμόζονται.
Επί της ουσίας τα σχέδια δεν συνιστούν τίποτα άλλο από μία επικοινωνιακή διαχείριση με την ελπίδα να φύγει από τη δημοσιότητα το θέμα της ακρίβειας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα βασικότερα προϊόντα για τη διαβίωση και την καθημερινότητα των νοικοκυριών έχουν πάρει φωτιά με αποτέλεσμα ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο να εκτοξευτεί στο 3,5% από 3% τον Νοέμβριο.
«Φωτιά» οι τιμές τροφίμων
(Δεκέμβριος 2022/2023)
* Ελαιόλαδο + 58,5 %
* Φρούτα + 15,0 %
* Λαχανικά + 14,0 %
* Αναψυκτικά – χυμοί + 12,6 %
* Ψάρια + 8,4 %
* Ζάχαρη – σοκολάτες + 7,7 %
* Λοιπά τρόφιμα + 7,0 %
* Κρέας + 6,5 %
* Γάλα – Αυγά + 3,8 %
* Καφές – Τσάι + 3,7 %
* Ψωμί – δημητριακά + 2,6 %
Τα τέσσερα μέτρα της κυβέρνησης – «Έρχονται» νέες αυξήσεις σε βασικά προϊόντα από 15 Ιανουαρίου
Η κυβέρνηση αποφάσισε να παρέμβει σε τέσσερις άξονες στα φαινόμενα κερδοσκοπίας για να πέσουν ή έστω να συγκρατηθούν οι τιμές, με τον κόσμο πάντως να κάνει λόγο για ημίμετρα.
Τουλάχιστον 1.000 – 1.500 προϊόντα:
– Απορρυπαντικά
– Καθαριστικά σπιτιού
– Οδοντόκρεμες
– Αφρόλουτρα
– Σαμπουάν
Μειώσεις που θα ξεπερνούν το 10%.
Οι μειώσεις στο βρεφικό γάλα:
– Όχι οριζόντιες σε όλα τα γάλατα
– Μεγαλύτερο το κέρδος της επιχείρησης -> Μεγαλύτερη μείωση
– Στόχος μείωση τιμών: 20% – 30%
Παράδειγμα
Βρεφικό γάλα σήμερα: 23,50€/ συσκευασία. Μετά το πλαφόν: 16,45€-18,8€/ συσκευασία.
Οι αλλαγές που επιδιώκει η κυβέρνηση με το ψαλίδι των εκπτώσεων που κάνουν οι προμηθευτές και βιομηχανίες προς τα σούπερ μάρκετ στοχεύει στο ξεφούσκωμα των αρχικών τιμών πώλησης των προϊόντων. Δηλαδή αν μία βιομηχανία πουλά το προϊόν προς 7 ευρώ στο σούπερ μάρκετ με την παρέμβαση που ανακοινώθηκε επιδιώκει να την ψαλιδίσει κατά 30% και στη συνέχεια επί της νέας τιμής αυτής να γίνουν οι όποιες παροχές στον καταναλωτή (1+1, 50% περισσότερο προϊόν κ.ο.κ.). Είναι αμφίβολο όμως αν και η νέα «καθαρή» τιμή δεν θα είναι και πάλι φουσκωμένη προκειμένου η βιομηχανία να συνεχίσει να πετυχαίνει υπερκέρδη.
Όπως και να χει τα μέτρα αυτά που παρεμβαίνουν επί της ουσίας στις ελεύθερες συναλλαγές μεταξύ βιομηχανίας και εμπορίου είναι εύκολο να προσβληθούν και νομικά με την επίκληση της παράβασης της κοινοτικής νομοθεσίας περί ελεύθερου εμπορίου.