Κατά πλειοψηφία υπερψηφίσθηκε επί της αρχής στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την αναδιάρθρωση του Υπερταμείου. Το νομοσχέδιο υπερψήφισαν οι βουλευτές της ΝΔ και καταψήφισαν το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, το ΚΚΕ και η Νέα Αριστερά, ενώ «επιφύλαξη» δήλωσαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η Ελληνική Λύση, η Νίκη, η Πλεύση Ελευθερίας και οι Σπαρτιάτες.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, κατά την έναρξη της συζήτησης επί των άρθρων, παρενθετικά αναφέρθηκε στην εξάρθρωση από την ΕΛΑΣ, κυκλώματος στην ΕΤΑΔ, δηλώνοντας πως «στηρίζω τις πρωτοβουλίες της διοίκησης της ΕΤΑΔ. Τέτοια φαινόμενα αδιαφάνειας μας βρίσκουν απολύτως απέναντι. Δεν θα ανεχθούμε τέτοιες συμπεριφορές και δεν θα συγκαλύψουμε καμία τέτοια υπόθεση. Δίνω συγχαρητήρια στην διοίκηση της ΕΤΑΔ που δεν κουκούλωσε τίποτα και με πρωτοβουλία της η υπόθεση έφτασε στην αστυνομία και στη Δικαιοσύνη. Είμαστε εδώ για να προχωρήσουμε με διαφάνεια, χωρίς εκπτώσεις, χωρίς συμβιβασμούς».
Σχετικά με την λειτουργία της ΕΤΑΔ, ο κ. Χατζηδάκης είπε πως αυτή «ήταν προβληματική από την ίδρυσή της. Συγχωνεύτηκαν τέσσερις φορείς του Δημοσίου αλλά αυτό έγινε με στρεβλό τρόπο, γι’ αυτό και μέχρι πέρυσι το καλοκαίρι είχαν τέσσερις διαφορετικές νομικές υπηρεσίες και πολλά φαινόμενα. Αυτές οι στρεβλώσεις αδικούν και πάρα πολλά στελέχη της».
Ο υπουργός είπε ότι «η ΕΤΑΔ πρέπει να μπει σε μια σειρά, να υπάρξει τάξη. Και αυτό επιδιώκεται να γίνει, τόσο από την προηγούμενη διοίκηση, όσο και από την σημερινή. Με πολλούς και διάφορους τρόπους. Επειδή το ΤΑΙΠΕΔ έχει τεχνογνωσία, πρόσφατα υπεγράφη ένα μνημόνιο συνεργασίας, ώστε να προχωρούν οι διαγωνισμοί και να μην βγαίνουν άγονοι. Αυτό θέλουμε να το κάνουμε, τόσο για τα εμβληματικά ακίνητα που ανήκουν στην ΕΤΑΔ (το σπήλαιο του Διρού, το Αχίλλειο στην Κέρκυρα κ.λ.π ) αλλά και σε μια ευρύτερη κλίμακα ακινήτων, καθώς μετά από μελέτες, τα προς αξιοποίηση ακίνητα είναι 32.000. Στο πλαίσιο αυτό θα γίνει μια προσπάθεια ωρίμανσης με την ανάθεση σε συμβούλους ανά χίλια ακίνητα. Και στην συνέχεια, δημιουργώντας εταιρείες που θα καλύπτουν πολλά ομαδοποιημένα ακίνητα (για να μην προχωράμε οικόπεδο ανά οικόπεδο σε μια διαδικασία που θα διαρκέσει αιώνες για να ολοκληρωθεί) σε αξιοποίησή του σε “πακέτα” ώστε να περάσουμε από την θεωρία στην πράξη»
Ο υπουργός, απάντησε και σε αναφορές εκπροσώπων φορέων, σχετικά με την κινητικότητα εργαζομένων μεταξύ των επιχειρήσεων που εντάσσονται στο Υπερταμείο, τους κανονισμούς του προσωπικού και τον έλεγχο των δημοσίων συμβάσεων.
Ειδικότερα, για την κινητικότητα των εργαζομένων, ο κ. Χατζηδάκης είπε πως σήμερα, στο Ν. 4512/18, προβλέπεται ότι επιτρέπεται η κινητικότητα εργαζομένων από την εταιρεία προς τις άμεσες θυγατρικές της και το αντίστροφο. Αυτό που με το νομοσχέδιο αλλάζει, είναι ότι διευρύνεται η δυνατότητα μετακινήσεων, όχι μόνο ανάμεσα στην εταιρεία και τις άμεσες θυγατρικές, αλλά και στις λοιπές θυγατρικές της. Ο υπουργός είπε ότι «συλλογικές συμβάσεις συνάπτονται (όπως έγινε στα ΕΛΤΑ) και θα συνεχίσουν να συνάπτονται. Οι εργαζόμενοι εκπροσωπούνται στα Δ.Σ των εταιρειών και θα συνεχίσουν να εκπροσωπούνται. Ο Κανονισμός Προσωπικού και σήμερα καταρτίζεται σύμφωνα με το εργατικό δίκαιο (είτε με συλλογική σύμβαση εργασίας, είτε με μονομερή πράξη του εργοδότη – επιτρέπεται και το ένα και το άλλο). Αυτό που γίνεται με το άρθρο 30, εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, είναι ότι εκτός από τον Εσωτερικό Κανονισμό και το Οργανόγραμμα, η Γενική Συνέλευση κάθε εταιρείας (όχι το ΔΣ) εγκρίνει τον Κανονισμό Προσωπικού μετά από πρόταση του ΔΣ, ώστε το Υπερταμείο να έχει μια γενική εικόνα, να υπάρχει μια ομοιομορφία στους Κανονισμούς και όχι να έχουμε θυγατρικές εταιρείες που να είναι κάτω από το Υπερταμείο με διαφορετικούς Κανονισμούς και λογικές.
Η διάταξη αυτή, τόνισε ο υπουργός, «φυσικά δεν αποκλείει διαβούλευση με τους εργαζομένους». Ο κ. Χατζηδάκης, επισήμανε ότι «το Σύνταγμα δεν επιβάλλει την κατάρτιση Κανονισμών Εργασίας, καθώς αυτές είναι εσωτερικές λειτουργίες μιας εταιρείας». Επέμεινε στην βούλησή του να τεθούν εκτός των πειθαρχικών συμβουλίων των εταιρειών τα συνδικαλιστικά όργανα των εργαζομένων, λέγοντας οι εργαζόμενοι θέλουμε να είναι στα ΔΣ των εταιρειών, αλλά ο ρόλος τους δεν είναι στα πειθαρχικά συμβούλια.
Σχετικά με τις ρυθμίσεις για τον έλεγχο των δημοσίων συμβάσεων, ο υπουργός είπε πως «άκουσα με προσοχή όσα είπε η πρόεδρος της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, υποστηρίζοντας ότι οι προδικαστικές προσφυγές θα πρέπει να κρίνονται από τα διοικητικά δικαστήρια και όχι τα πολιτικά δικαστήρια. Εμείς, όμως, όπως καταλαβαίνετε, πάλι σε δικαστήρια πηγαίνουμε. Επελέγη η οδός των πολιτικών δικαστηρίων, που είναι απολύτως συμβατή με το ενωσιακό δίκαιο, γιατί είναι κοινό μυστικό ότι υπάρχει μια μεγάλη καθυστέρηση στην ΕΑΔΗΣΥ. Θέλουμε να μπορεί να δείξουμε αλλά και να προχωρήσουμε το έργο μας. Δεν θέλουμε να παρακάμψουμε τα δικαστήρια, αλλά μέσω του ενωσιακού δικαίου προσπαθούμε να βρούμε τον ταχύτερο δρόμο». Ο κ. Χατζηδάκης διαβεβαίωσε ότι «πριν έρθει αυτή η διάταξη στο νομοσχέδιο, κάναμε διαβουλεύσεις, τόσο με το ΕSM όσο και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου έδωσαν την έγκρισή τους».
Για τον Κανονισμό Προμηθειών, ο υπουργός είπε ότι σύμφωνα με το νομοσχέδιο, κάθε εταιρεία καταρτίζει τον δικό της Κανονισμό Συμβάσεων – αλλά πάντοτε εντός του ενωσιακού πλαισίου – υποβάλλεται σχέδιο στην ΕΑΔΗΣΥ και αυτό το νέο που προστίθεται, είναι ότι η Αρχή μέσα σε 60 ημέρες θα πρέπει να εκφράσει γνώμη. Οι θυγατρικές είναι οκτώ στον αριθμό και προφανώς δεν πάνε όλες μαζί την ίδια ημέρα. Η ΕΑΔΗΣΥ ας οργανώσει τον τρόπο της δουλειάς τους».
Ο κ. Χατζηδάκης, επιφυλάχθηκε να εξετάσει όλες τις προτάσεις που έχουν ακουστεί κατά την κοινοβουλευτική επεξεργασία του νομοσχεδίου στην επιτροπή.
Σήμερα θα διεξαχθεί η δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στην επιτροπή.