Η αεροσυνοδός Κέρστιν Κόνραντ θυμάται με μεγάλη ακρίβεια το πρώτο περιστατικό αεροτοξικού συνδρόμου που της έτυχε, γνωστότερο στη γλώσσα των ιπταμένων ως ”fume event”.
Μιλώντας στην Deutsche Welle λέει πως στη διάρκεια μιας πτήσης ένιωσε φοβερή αδιαθεσία : «Πήγα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους και ανέπνευσα αέρα από τη μάσκα οξυγόνου. Είχα δυνατό πονοκέφαλο και πόνο στην κοιλιά και μετά ένα μούδιασμα στα μέλη του σώματός μου, το οποίο εξαπλώθηκε σαν παραλυσία».
Η Κέρστιν Κόνραντ ήταν σε τόσο άσχημη κατάσταση που δεν ήταν σε θέση να κάνει τα πιο απλά πράγματα: 228 φορές καταγράφηκε το αεροτοξικό σύνδρομο από την Ομοσπονδιακή Γερμανική Υπηρεσία Έρευνας Ατυχημάτων τον περασμένο χρόνο. Σύμφωνα με στοιχεία του δεύτερου γερμανικού καναλιού ZDF τα περιστατικά πρέπει να είναι όμως πολύ περισσότερα. Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό μια και εάν αυτό το σύνδρομο πλήξει τον πιλότο τα αποτελέσματα μπορεί να είναι ολέθρια για την ασφάλεια της πτήσης. Ωστόσο οι πιλότοι έχουν τη δυνατότητα να τραβήξουν μάσκες με καθαρό οξυγόνο ενώ οι αεροσυνοδοί και οι επιβάτες μπορούν να τραβήξουν μάσκες με αέρα που ανακυκλώνεται στην καμπίνα του αεροσκάφους.
Ο τοξικός αέρας μέσα στο αεροπλάνο μπορεί να πλήξει το κεντρικό νευρικό σύστημα, τη λειτουργία των πνευμόνων, να προκαλέσει αίσθημα παραλυσίας στα άκρα, να επηρεάσει τη μνήμη.
Ωστόσο κατασκευαστικές και αεροπορικές εταιρείες αμφισβητούν την αιτιώδη συνάφεια μεταξύ του μολυσμένου αέρα στο αεροπλάνο και των δυσμενών συνεπειών στην υγεία:
«Υπάρχουν διάφορες έρευνες, οι οποίες έλεγξαν την ποιότητα του αέρα στο αεροσκάφος. Καμία από αυτές δεν πιστοποιεί ότι ο αέρας στα αεροσκάφη είναι τόσο μολυσμένος ώστε να προκαλεί προβλήματα στην υγεία» δηλώνει η Κλαούντια Νέρινγκ από τον σύνδεσμο BdL, ο οποίος εκπροσωπεί τα συμφέροντα των αεροπορικών εταιρειών.
Υπάρχουν όμως και άλλες έρευνες, Βρετανών και Αυστραλών επιστημόνων, οι οποίες πιστοποιούν μια άμεση σύνδεση του αεροτοξικού συνδρόμου με βλάβες στην υγεία. Η σχετική έκθεση, η οποία δημοσιεύθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας το 2017, κάνει λόγο για μια νέα επαγγελματική νόσο, η οποία θα πρέπει να αναγνωριστεί ως τέτοια, γεγονός βέβαια που θα σήμαινε τεράστιο κόστος για τις αεροπορικές και ασφαλιστικές εταιρείες.
Όσο για τους επιβάτες ζητούν κάποιες φορές φάρμακα για πονοκεφάλους ή παρουσιάζουν αδιαθεσία όμως δεν κινδυνεύουν τόσο πολύ μια και δεν ταξιδεύουν τόσο συχνά αλλά και είναι πολύ δύσκολο, ακόμα και εάν επισκεφθούν τον γιατρό να αποδείξουν ότι ο ενδεχομένως μολυσμένος αέρας του αεροσκάφους συνδέεται με την αδιαθεσία τους.