15.3 C
Athens
21 December - 2025

Πολυτελής περιποίηση σε χαμηλό κόστος; Τα «dupes» καλλυντικών και το ερώτημα της πραγματικής τους αξίας

Διαβάστε Επίσης

Τα λεγόμενα «dupes» καλλυντικών, τα οποία διατίθενται κυρίως σε σούπερ μάρκετ και αλυσίδες λιανικής, εμφανίζονται ως οικονομικές εναλλακτικές προϊόντων πολυτελών brands, συχνά με σημαντική διαφορά τιμής. Το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσο τα προϊόντα αυτά ανταποκρίνονται στις υποσχέσεις τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη κυκλοφορία σειράς περιποίησης προσώπου της Aldi, η οποία παρουσιάζει ομοιότητες με προϊόντα της μάρκας Augustinus Bader. Η κρέμα προσώπου Lacura, με τιμή 8,49 λίρες για 50 ml, συγκρίνεται με αντίστοιχο προϊόν της Augustinus Bader που κοστίζει 240 λίρες. Η ομοιότητα στη συσκευασία –μπλε σωλήνας και χρυσό καπάκι– είναι εμφανής, ωστόσο η Aldi δεν σχολίασε το ζήτημα κατόπιν σχετικού ερωτήματος του BBC.

Τα «dupes» είναι προϊόντα που μιμούνται γνωστές μάρκες, συνήθως με παρόμοια ονόματα και σχεδιασμό, χωρίς όμως να είναι απαραίτητα ίδια ως προς τη σύνθεση. Σύμφωνα με έρευνα της Barclays τον Φεβρουάριο, πάνω από το 25% των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο δηλώνει ότι έχει αγοράσει κάποιο «dupe» προϊόν περιποίησης ή μακιγιάζ, με το ποσοστό να ανέρχεται στο 44% στις ηλικίες 18–34 ετών. Ειδικοί στον τομέα της περιποίησης της επιδερμίδας αναγνωρίζουν ότι αρκετά οικονομικά προϊόντα είναι επαρκούς ποιότητας, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για βασική φροντίδα. Η δερματολόγος Sharon Belmo σημειώνει ότι η υψηλή τιμή δεν εγγυάται πάντα καλύτερο αποτέλεσμα, ενώ τονίζει ότι ούτε όλα τα πολυτελή προϊόντα είναι ανώτερα ούτε όλα τα οικονομικά προβληματικά.

Στο ίδιο πνεύμα, ο παρουσιαστής podcast ομορφιάς Scott McGlynn αναφέρει ότι ορισμένα dupes αποδεικνύονται ιδιαίτερα αποτελεσματικά, γεγονός που εξηγεί και τη γρήγορη εξάντλησή τους από την αγορά. Ο γιατρός αισθητικής Ross Perry εκτιμά ότι τα dupes είναι κατάλληλα για προϊόντα βασικής περιποίησης, όπως καθαριστικά και ενυδατικές κρέμες, επισημαίνοντας ότι «κάνουν τη δουλειά τους σε ικανοποιητικό επίπεδο». Η δερματολόγος Ketaki Bhate τονίζει ότι τα οικονομικά προϊόντα μπορούν να αποτελέσουν ασφαλή επιλογή όταν περιέχουν ένα μόνο δραστικό συστατικό, όπως υαλουρονικό οξύ, νιασιναμίδη ή σκουαλάνιο. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο κίνδυνος είναι συνήθως περιορισμένος.

Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η χαμηλή τιμή απαιτεί προσοχή. Στα πολυτελή καλλυντικά, το κόστος συχνά σχετίζεται με την ποιότητα και τη συγκέντρωση των συστατικών, την τεχνολογία παραγωγής και τις κλινικές δοκιμές που έχουν προηγηθεί. Η αισθητικός Rhian Truman υπογραμμίζει ότι εύλογο ερώτημα αποτελεί το πώς ορισμένα προϊόντα μπορούν να πωλούνται σε τόσο χαμηλές τιμές, σημειώνοντας ότι ενδέχεται να περιέχουν fillers ή συστατικά χαμηλότερης ποιότητας.

Ο Scott McGlynn προσθέτει ότι έχει συναντήσει προϊόντα που έμοιαζαν εμφανισιακά με επώνυμα, χωρίς ωστόσο να πλησιάζουν την απόδοσή τους, τονίζοντας ότι η επιλογή δεν θα πρέπει να βασίζεται αποκλειστικά στη συσκευασία. Για πιο σύνθετα προϊόντα, όπως εκείνα που περιέχουν ρετινόλη ή βιταμίνη C, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν ερεθισμό εάν δεν έχουν σωστή σύνθεση, η Dr Bhate συνιστά προϊόντα από εξειδικευμένες μάρκες με τεκμηριωμένες δοκιμές.

Οι ειδικοί επισημαίνουν επίσης τη σημασία της ανάγνωσης της ετικέτας. Τα συστατικά αναγράφονται κατά σειρά περιεκτικότητας, και η παρουσία ουσιών όπως ορυκτέλαιο, sodium lauryl sulfate ή έντονα αρώματα σε υψηλή θέση στη λίστα αποτελεί προειδοποιητικό σημάδι. Η Victoria Woollaston, η οποία δοκιμάζει προϊόντα για το Mamabella, έχει χρησιμοποιήσει τόσο serum της Augustinus Bader όσο και το αντίστοιχο της Aldi. Παρατήρησε ότι το οικονομικό προϊόν ήταν πιο ελαφρύ, ενώ το ακριβότερο είχε μεγαλύτερη ένταση, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει ερεθισμό σε ορισμένους τύπους δέρματος.

Κατά την εκτίμησή της, η αυξημένη δημοτικότητα των dupes οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων: την αύξηση του κόστους ζωής, την ανάγκη για εξοικονόμηση χρημάτων και το αυξανόμενο ενδιαφέρον των καταναλωτών για τη σύνθεση των προϊόντων. Όπως σημειώνει, η ισορροπία ανάμεσα στην αποτελεσματικότητα και την αξία δεν είναι απαραίτητα ασύμβατη.

Πηγή: bbc

Τελευταία Νέα