Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος
Το ξέσπασμα μίας μεγάλης και σοβαρής κρίσης προμήθειας φυσικού αερίου στην Ευρώπη εξαιτίας της αντιπαράθεσης Ουκρανίας και Ρωσίας απασχολεί πολύ τις Βρυξέλλες, αλλά ακόμη περισσότερο τις χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αυτές είναι άλλωστε που έχουν τη μεγαλύτερη εξάρτηση από το ρωσικό αέριο και κινδυνεύουν να πληγούν σοβαρότερα από τις υπόλοιπες.
Σε αυτό το πλαίσιο είναι που έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς ότι πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννης Μανιάτης συναντήθηκε στο γραφείο του με αντιπροσωπεία ελλήνων εφοπλιστών που δραστηριοποιούνται ενεργά στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), έχοντας αποκτήσει τα τελευταία χρόνια υπερσύγχρονους στόλους για τη μεταφορά του.
Στη συνάντηση έδωσαν το παρόν οι σημαντικότερες εταιρείες του χώρου, όπως οι Dynagas LNG Partners του Γιώργου Προκοπίου, Tsakos Group του Νικόλαου Τσάκου, Maran Gas Maritime του ομίλου Αγγελικούση και Gaslog Company του ομίλου Λιβανού. Συνολικά, οι εταιρείες αυτές έχουν δαπανήσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ τα τελευταία χρόνια στα κορεατικά ναυπηγεία για την κατασκευή πλοίων μεταφοράς LNG.
Στο τραπέζι όπως ήταν αναμενόμενο ετέθη το θέμα της σταθερής και μακροπρόθεσμης τροφοδοσίας της χώρας μας, αλλά και οι σχεδιασμοί για τη δημιουργία ενός περιφερειακού κόμβου φυσικού αερίου. Αυτοί περιλαμβάνουν πλωτές μονάδες αποθήκες και επαναεριοποίησης, σε συνδυασμό με την επέκταση του αποθηκευτικού χώρου της Ρεβυθούσας και την κατασκευή μίας ανάλογης μονάδας, κατά προτίμηση κοντά στην Καβάλα. Όλα αυτά βέβαια αυξάνουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα εφόσον συνδέονται με το εγχώριο δίκτυο, με τον ΤΑΡ και τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδος – Βουλγαρίας (IGB).
Ο απώτερος στόχος είναι να βρεθούν ικανές ποσότητες αερίου και πέραν του αζερικού που θα φέρει ο ΤΑΡ ώστε να καταστεί βιώσιμος ο άξονας «Αιγαίου – Βαλτικής» που ορισμένοι οραματίζονται στην Αθήνα. Αυτός θα συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας κλπ μέσω μίας σειράς διασυνδετήριων αγωγών και με την ελπίδα ότι στο σύστημα θα ρεύσει κάποια στιγμή και αέριο από την Ανατολική Μεσόγειο. Καθίσταται σαφές λοιπόν πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος στον σχεδιασμό αυτό των ελλήνων εφοπλιστών για τη μεταφορά του αερίου.