Η πτώση κατά 25% της τιμής του πετρελαίου από τον Ιούλιο είναι πιθανό να ενισχύσει τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης, να βελτιώσει τους όρους εμπορίου και να έχει θετική πιστωτική επίπτωση σε αρκετά κράτη της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού, εάν οι τιμές του πετρελαίου παραμείνουν κάτω από τα 90 δολάρια το βαρέλι καθ’ όλη τη διάρκεια του 2015, σύμφωνα με την Fitch.
Όπως αναφέρει ο διεθνής οίκος, οι περισσότερες μεγάλες ασιατικές οικονομίες –συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Κορέας και της Ταϊλάνδης- θα δουν μια συνολική ενίσχυση των εσόδων τους από την διατήρηση των τιμών του πετρελαίου σε χαμηλό επίπεδο. Επιπλέον, οι χώρες με μεγάλες ανάγκες σε εισαγωγή πετρελαίου που αντιμετωπίζουν εξωτερικές πιέσεις για προσαρμογή των οικονομιών τους, όπως η Ινδονησία και η Κίνα, είναι μεταξύ αυτών που βρίσκονται στην καλύτερη θέση ώστε να βιώσουν μια θετική επίπτωση στα πιστωτικά προφίλ τους, αν και η γενικότερη πολιτική τους θα έχει επίσης σημασία.
Σχεδόν όλες οι χώρες APAC που αξιολογεί η Fitch είναι καθαροί εισαγωγείς πετρελαίου. Οι καθαρές εισαγωγές πετρελαίου κυμαίνονται από το 10% του ΑΕΠ για την Ταϊλάνδη μέχρι το 2% για το Μπαγκλαντές και το Βιετνάμ. Σε Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα, τα ποσοστά ανέρχονται σε 6%. 3% και περίπου 2% αντίστοιχα.
Για τους καταναλωτές, θα υπάρξει θετική επίπτωση στην κατανάλωση λόγω της μείωσης των λιανικών τιμών ενέργειας. Ο αντιπληθωρισμός που θα μπορούσε να προκύψει από τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου θα μπορούσε και αυτός να συμβάλει στην ανάπτυξη του ΑΕΠ, λιγότερο άμεσα σε ορισμένες χώρες, καθώς θα διευκόλυνε την εφαρμογή μιας πιο χαλαρής νομισματικής πολιτικής απ’ ότι θα ακολουθούσαν σε διαφορετική περίπτωση οι κεντρικές τράπεζες των χωρών αυτών. Αξίζει να σημειωθεί πως αρκετές βασικές ασιατικές οικονομίες, συμπεριλαμβανομένης της Ιαπωνίας, βασίζονται όλο και περισσότερο στο υγροποιημένο φυσικό αέριο στο ενεργειακό τους μίγμα, και οι τιμές του ασιατικού LNG συνδέονται με το Brent.
Μια συνδυασμένη θετική επίπτωση στα δημοσιονομικά ισοζύγια, την οικονομική ανάπτυξη και τους όρους εμπορίου, θα ήταν ιδιαίτερα επωφελής για τις πιστοληπτικές αξιολογήσεις των χωρών που είναι και καθαροί εισαγωγής πετρελαίου αλλά και δέχονται εξωτερικές πιέσεις για προσαρμογή, συμπεριλαμβανομένων της Ινδονησίας και της Ινδίας. Οι χαμηλότερες τιμές πετρελαίου θα βοηθήσουν ώστε να αμβλυνθούν οι πιέσεις στις οικονομίες αυτές στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν την ανάπτυξη μειώνοντας ταυτόχρονα τα εξωτερικά ελλείμματα συναλλαγών.
Πέραν των μακροοικονομικών επιπτώσεων, σημαντική θα μπορούσε να είναι και η δημοσιονομική επίπτωση για αρκετές νότιες και νοτιοανατολικές ασιατικές χώρες. Τόσο η Ινδία όσο και η Ινδονησία έχουν ήδη εκμεταλλευτεί την πτώση της τιμής του πετρελαίου. Στην Ινδία, η τιμή του diesel απελευθερώθηκε στις 18 Οκτωβρίου. Η άμεση επίπτωση στις δημοσιονομικές προβλέψεις της Fitch αναμένεται να είναι περιορισμένη, όμως εκτιμάται πως οι δημοσιονομικοί λογαριασμοί θα γίνουν πιο ανθεκτικοί έναντι μελλοντικών πετρελαϊκών «σοκ», αφού οι τιμές τόσο του diesel όσο και της βενζίνης καθορίζονται πλέον από την αγορά.
Στην Ινδονησία, η νέα κυβέρνηση αύξησε την τιμή των καυσίμων κατά περισσότερο από 30% στις 18 Νοεμβρίου. Περίπου το 15% των συνολικών κρατικών δαπανών (2,4% του ΑΕΠ) διοχετεύεται στις επιδοτήσεις καυσίμων, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του κράτους. Πέραν των άμεσων επιπτώσεων στον κρατικό προϋπολογισμό, η αύξηση της τιμής δίνει ένα ξεκάθαρο, θετικό σήμα για τις προθέσεις της νέας κυβέρνησης να εφαρμόσει την μεταρρυθμιστική της ατζέντα.
Ωστόσο, η έκταση με την οποία τα ασιατικά κράτη θα μπορέσουν να υλοποιήσουν τα πιθανά δημοσιονομικά οφέλη, θα εξαρτηθεί σε κάποιον βαθμό από την αντίδραση των νομοθετών και από το αν θα χρησιμοποιήσουν τα οφέλη από την μειωμένη τιμή του πετρελαίου για να αυξήσουν τις δαπάνες τους ή για να μειώσουν τα ελλείμματά τους.
Σημειώνεται ότι η Fitch έχει μειώσει την πρόβλεψή της για την τιμή του Brent στα 87 δολάρια το βαρέλι κατά το 2015 και στα 90 δολάρια το βαρέλι για το 2016, έναντι των προηγούμενων εκτιμήσεων για 100 δολάρια και 95 δολάρια αντίστοιχα.