Το Γενικό Πλαίσιο Πολιτικής για την προώθηση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων παρουσίασε ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων της Κύπρου Γιάννης Καρούσος.
Το σχέδιο περιλαμβάνει τους στρατηγικούς στόχους, τις απαραίτητες ενέργειες για θέσπιση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, καθορίζει την απαραίτητη οργανωτική δομή καθώς και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την επίτευξη των στόχων. Στο εν λόγω Γενικό Πλαίσιο Πολιτικής καθορίζονται, επίσης, οι αρμοδιότητες και δράσεις ανά φορέα και υπουργείο.
Η υλοποίηση του Γενικού Πλαισίου Πολιτικής για την προώθηση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα συμβάλλει τόσο στην απεξάρτηση από τα ρυπογόνα καύσιμα όσο και στη μείωση των ρύπων, που είναι και στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας. Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης του Εθνικού Σχεδίου Διακυβέρνησης για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΔΕΚ), η Κύπρος καλείται όπως κατά την ετοιμασία του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εξετάσει επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις ως προς την επίτευξη των στόχων για την κλιματική ουδετερότητα το 2050. Στον τομέα των μεταφορών οι μειώσεις των ρυπογόνων εκπομπών ορίζονται στο 50% περίπου.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων είπε ότι σημαντικός αριθμός δράσεων του Γενικού Πλαισίου Πολιτικής για την προώθηση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από το οποίο υπάρχει ήδη εγκεκριμένη χρηματοδότηση ύψους 38.600.000 ευρώ.
Ο κoς Καρούσος ανέφερε ότι έχει τεθεί ως εθνικός στόχος όπως το 2030 το 25% των νέων εγγραφών οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα. Επιπρόσθετα από το 2030, το 100% των αγορών νέων κυβερνητικών οχημάτων, εκεί όπου είναι εφικτό, θα είναι ηλεκτροκίνητα. «Μέσα από το Γενικό Πλαίσιο Πολιτικής για την προώθηση της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, θα δοθούν κίνητρα για αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων όλων των κατηγοριών περιλαμβανομένων αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, λεωφορείων, εμπορικών οχημάτων και ταξί, καθώς και οχημάτων για ανάπηρα δικαιούχα πρόσωπα και πολύτεκνες οικογένειες», είπε ο υπουργός, υπογραμμίζοντας ότι «ενώ το 2021 υπάρχουν 201 εγγεγραμμένα ηλεκτροκίνητα οχήματα ο στόχος που έχει τεθεί είναι όπως το 2030 να εγγραφούν γύρω στα 36.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα».
Ο κος Καρούσος επεσήμανε ότι, στο πλαίσιο ένταξης της ηλεκτροκίνησης στη ζωή των πολιτών, μεταξύ άλλων, «θα αγοραστούν 28 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τα οποία θα εξυπηρετούν τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές στα κέντρα των πόλεων. Επιπρόσθετα θα αντικατασταθούν με ηλεκτροκίνητες όλες οι μοτοσυκλέτες των Κυπριακών Ταχυδρομείων και της Δημόσιας Υπηρεσίας».
Αναφερόμενος στην ανάπτυξη των υποδομών επαναφόρτισης, ο κος Καρούσος τόνισε ότι υπάρχουν πρόνοιες για ανάπτυξη υποδομών στάθμευσης και επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε προσβάσιμα σημεία τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα και πρόσθεσε ότι «έως το 2026 θα αναπτυχθούν 1.000 σταθμοί φόρτισης στις πόλεις και παράλληλα 40 θέσεις ταχείας φόρτισης στους αυτοκινητόδρομους και σε δημόσιους χώρους».
Καταλήγοντας, δήλωσε εμφατικά: «Αλλάζουμε ταχύτητα και προχωράμε μπροστά. Διαμορφώνουμε την Κύπρο του Αύριο. Η Κύπρος προχωρά. Κινείται ηλεκτρικά».