Δωρεάν διαδρομές με την αστική συγκοινωνία για μια καλύτερη ποιότητα αέρα στις γερμανικές πόλεις.
Με αυτό το μέτρο η γερμανική κυβέρνηση προτίθεται να αντιμετωπίσει στο μέλλον το πρόβλημα τις ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις. Μαζί με τα γερμανικά κρατίδια αλλά και επιμέρους γερμανικές πόλεις εξετάζει το ενδεχόμενο δωρεάν μετακινήσεων με τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για μείωση των μετακινήσεων με ΙΧ. Αυτά τα σχέδια της υπηρεσιακής ακόμη γερμανικής κυβέρνησης έφτασαν μάλιστα αυτή την εβδομάδα με επιστολή στον ευρωπαίο επίτροπο Περιβάλλοντος Καρμένου Βέλα, σύμφωνα με το γερμανικό πρακτορείο dpa και το περιοδικό Politico.
Σύμφωνα με κύκλους της γερμανικής κυβέρνησης θα ήταν δυνατή στο μέλλον η κρατική χρηματοδότηση γερμανικών πόλεων με στόχο να καθιερώσουν δωρεάν μετακινήσεις για τους πολίτες που επιλέγουν τις αστικές συγκοινωνίες. Πίσω από αυτές τις σκέψεις βρίσκεται βέβαια η πίεση των Βρυξελλών.
Πιο συγκεκριμένα, η Γερμανία απειλείται με προσφυγή της Κομισιόν εναντίον της στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο του Λουξεμβούργου (εντός του Μαρτίου) και ενδεχομένως με την επιβολή προστίμου, επειδή εδώ και χρόνια σε πολλές γερμανικές πόλεις δεν τηρούνται οι κανόνες για τα ανώτατα όρια εκπομπών οξειδίων του αζώτου, τα οποία θεωρούνται ιδιαιτέρως επιβλαβή για την υγεία. Επίσης σε περίπτωση που δεν συμμορφωθεί η Γερμανία στις επιταγές της Κομισιόν, ενδέχεται να επιβληθεί ακόμη και δικαστικά η απαγόρευση κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων ΙΧ. Κι αυτό διότι τα επιβατηγά οχήματα που λειτουργούν με ντίζελ αποτελούν βασική πηγή διοξειδίου του αζώτου. Στη γερμανική επιστολή προς την Κομισιόν απαριθμούνται πάντως κι άλλα πιθανά μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις γερμανικές πόλεις όπως για παράδειγμα η καθιέρωση «κυκλοφοριακών ζωνών χαμηλών εκπομπών επιβλαβών αερίων».
Βόννη, Μάνχαϊμ, Έσσεν και αλλού…
H Bόννη είναι μια από τις πέντε γερμανικές πόλεις-πρότυπα που προωθούν τις δωρεάν αστικές συγκοινωνίες.
Δίχως αμφιβολία όμως το μέτρο που τραβά τα βλέμματα είναι αυτό της καθιέρωσης δωρεάν μετακινήσεων εντός των γερμανικών πόλεων. Ήδη τα μέτρα αυτά αναμένεται να δοκιμαστούν πειραματικά σε πέντε πόλεις-πρότυπα, τη Βόννη, το Έσσεν, το Χέρενμπεργκ, το Ρόιτλινγκεν και το Μάνχαϊμ. Μέχρι σήμερα καμία άλλη γερμανική πόλη δεν έχει εφαρμόσει αντίστοιχο μέτρο.
Εντούτοις υπάρχει και ο αντίλογος. «Αυτά τα μέτρα τα βλέπουμε με επιφύλαξη», ανέφερε στο γερμανικό πρακτορείο dpa εκπρόσωπος του Συνδέσμου Γερμανικών Εταιρειών Μεταφορών (VDV). Oι εταιρείες δημόσιων συγκοινωνιών χρηματοδοτούνται ετησίως με περίπου δώδεκα δις ευρώ, ενώ περίπου το μισό προέρχεται από τις πωλήσεις εισιτηρίων. «Κάτι τέτοιο θα πρέπει εν τέλει να χρηματοδοτηθεί από τους φορολογούμενους». Επίσης επιπρόσθετα κονδύλια δισεκατομμυρίων απαιτούνται για την αγορά νέων λεωφορείων, τραμ και φυσικά για τους μισθούς του προσωπικού.
Από την πλευρά της η Ένωση Γερμανικών Δήμων ζητά επίσης διευκρινίσεις από την κεντρική κυβέρνηση για το πώς προτίθεται να χρηματοδοτήσει στην πράξη αυτά τα φιλόδοξα σχέδια. Στη συμφωνία μεταξύ SPD και CDU/CSU για το σχηματισμό κυβέρνησης αναφέρεται ρητά η πρόθεση για λήψη μέτρων για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις γερμανικές πόλεις. Προβλέπεται όμως επίσης ρητά ότι όποιος προτείνει νέες παροχές, όπως το μεγαλεπήβολο σχέδιο για δωρεάν αστικές συγκυνωνίες, πρέπει συγχρόνως να προτείνει με σαφήνεια και πώς ακριβώς θα βρεθούν τα σχετικά κονδύλια. Η επιτυχία λοιπόν του όλου εγχειρήματος θα φανεί στην πράξη.