Στο 1,08% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο 2025, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών. Το ινστιτούτο, το ερευνητικό έργο του οποίου υποστηρίζεται από τις ελληνικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σημειώνει ότι διαμορφώθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με την περίοδο Μαΐου-Αυγούστου 2025. Συνολικά το κυλιόμενο 12μηνο (Νοέμβριος 2024-Οκτώβριος 2025) καταγράφει αύξηση 0,85%.
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Οκτώβριο 2025 σε σχέση με τον Οκτώβριο 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-8,06%, ευνοείται το τελευταίο διάστημα από τις καιρικές συνθήκες), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-5,10%), τρόφιμα παντοπωλείου (-4,77%, λόγω και της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-2,51%) και είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη (-1,24%). Σύμφωνα με την έρευνα, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Μεγαλύτερες αυξήσεις τον Οκτώβριο 2025 σε σχέση με τον Οκτώβριο 2024 καταγράφονται στις κατηγορίες μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (12,23%, λόγω και της διεθνούς αύξησης της τιμής του κακάο), φρέσκα κρέατα (10,54%, εξέλιξη η οποία αποδίδεται στην αύξηση των διεθνών τιμών του μοσχαριού, αλλά και στην ευλογιά των αιγοπροβάτων), είδη πρωινού και ροφήματα (5,53%), γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου (4,91%) και φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (3,98%).
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η τάση της ευρύτερης συγκράτησης των τιμών προϊόντων οφείλεται στους παρακάτω λόγους:
Αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοκτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής-τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
The post ΙΕΛΚΑ: Πληθωρισμός 1,08% στα σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο – Διψήφιος όμως για κρέατα και σχεδόν 5% στα γαλακτοκομικά appeared first on Newpost.gr.
