14.1 C
Athens
21 December - 2025

Έρευνα Nielsen: 8 στους 10 Έλληνες ψωνίζουν από Temu και Shein – Η τιμή υπερισχύει των standards και της επιφυλακτικότητας

Διαβάστε Επίσης

Τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας που πραγματοποίησε η NielsenIQ για λογαριασμό του ΣΕΛΠΕ σχετικά με τη χρήση των ασιατικών πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου από τους Έλληνες καταναλωτές, δημοσιοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος.

Η έρευνα καταγράφει, για πρώτη φορά, το εύρος της διείσδυσης, τα κίνητρα, τις συνήθειες και τις αντιλήψεις γύρω από την αγορά προϊόντων από πλατφόρμες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τα βασικά ευρήματα

Από τα κύρια ευρήματα προκύπτει εξαιρετικά υψηλή διείσδυση των ασιατικών πλατφορμών στην ελληνική αγορά:

  • 94% των συμμετεχόντων πραγματοποίησε online αγορές το τελευταίο 12μηνο.
  • Από αυτούς, 85% έχει αγοράσει από τουλάχιστον μία πλατφόρμα με έδρα σε χώρα εκτός ΕΕ.
  • Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί συνολικά σε περίπου 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές.
  • Οι πιο αναγνωρίσιμες πλατφόρμες είναι Temu και Shein, με πολύ υψηλά επίπεδα awareness.
  • Περίπου 3 στους 10 χρήστες κάθε πλατφόρμας πραγματοποιούν αγορές τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Η τιμή υπερνικάει την επιφυλακτικότητα

Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες από τις online πλατφόρμες εκτός ΕΕ αγοράζουν κυρίως ρούχα, είδη σπιτιού και μικροαντικείμενα, αλλά και ηλεκτρονικά/gadgets.

Το κυρίαρχο κίνητρο είναι η χαμηλή τιμή, με μεγάλη απόσταση από κάθε άλλο κριτήριο. Παράλληλα, οι χρήστες των ασιατικών marketplaces ξοδεύουν συνολικά περισσότερα online σε σχέση με τους non-buyers.

Η μέση ετήσια δαπάνη που κατευθύνεται στα marketplaces χωρών εκτός ΕΕ ανέρχεται σε 244 ευρώ και αντιστοιχεί στο 45% της συνολικής online δαπάνης αυτών των χρηστών.

Ικανοποίηση, εμπιστοσύνη και «κόκκινες γραμμές» για ποιότητα/ασφάλεια

Η ίδια έρευνα δείχνει ότι 4 στους 10 χρήστες δηλώνουν υψηλή ικανοποίηση από τις αγορές τους. Ωστόσο, η εμπιστοσύνη παραμένει μέτρια, με έντονη επιφυλακτικότητα, ενώ οι μη χρήστες δηλώνουν πολύ χαμηλή εμπιστοσύνη συνολικά.

Παράλληλα:

  • 6 στους 10 καταναλωτές θεωρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας «πολύ σημαντικά».
  • 7 στους 10 χρήστες των marketplaces εκτός ΕΕ γνωρίζουν ότι αυτά ενδέχεται να μην συμμορφώνονταιμε τα ευρωπαϊκά standards.
  • Παρ’ όλα αυτά, η χαμηλή τιμή εξακολουθεί να υπερισχύει ως κίνητρο αγοράς.

Τι θα άλλαζε τη συμπεριφορά των καταναλωτών

Σε περίπτωση αύξησης τιμών λόγω δασμών, σχεδόν 40% των χρηστών δηλώνει ότι θα σταματούσε τις αγορές από αυτές τις πλατφόρμες. Αντίστοιχα, περίπου 1 στους 3 εμφανίζεται θετικός στην εφαρμογή ειδικού τέλους ανά παραγγελία, κυρίως όσοι ήδη δεν αγοράζουν από αυτές τις πλατφόρμες.

Η έρευνα καταγράφει επίσης ότι οι καταναλωτές αναγνωρίζουν σωστά πως Temu και Shein προέρχονται από την Ασία, ενώ η αναγνώριση είναι χαμηλότερη για Trendyol και Aliexpress. Η χώρα προέλευσης επηρεάζει λίγο τους αγοραστές, αλλά πολύ τους μη αγοραστές.

Περίπου 1 στους 2 χρήστες αναζητά πληροφορίες πριν αγοράσει, ενώ οι μη αγοραστές αναζητούν σημαντικά περισσότερες. Βασικές πηγές είναι: Google, reviews, websites των sellers και online communities.

ΣΕΛΠΕ: «Παράλληλο εμπόριο – ίσοι κανόνες για όλους»

Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, η ελληνική αγορά παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλή διείσδυση των πλατφορμών εκτός ΕΕ, κυρίως λόγω της πολιτικής χαμηλών τιμών και της έντονης παρουσίας στα social media. Παρά τη μεγάλη χρήση, οι καταναλωτές διατηρούν σοβαρές ανησυχίες για την ποιότητα, την ασφάλεια συναλλαγών και την προστασία προσωπικών δεδομένων.

Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Κώστας Γεράρδος, δήλωσε ότι τα ευρήματα αποτυπώνουν μια «δομική στρέβλωση» και τη δημιουργία ενός παράλληλου εμπορίου, όπου η χαμηλή τιμή επιτυγχάνεται μέσω απουσίας κανόνων, ζητώντας ίση φορολογική και τελωνειακή αντιμετώπιση, ουσιαστικούς ελέγχους και διασφάλιση ότι κάθε προϊόν που εισέρχεται στην ευρωπαϊκή αγορά πληροί τα ίδια πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας.

Τελευταία Νέα