Απώλειες δημοσίων εσόδων 200 εκατ ευρώ από τις κινεζικές πλατφόρμες -«Έκρηξη» τζίρου TEMU και SHEIN

By
4 Min Read

Το ψηφιακό εμπόριο γνωρίζει τεράστια ανάπτυξη, όμως παράλληλα αναδύονται πρακτικές που θέτουν σε κίνδυνο την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Από χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης με παραπλανητικά μηνύματα επείγουσας ανάγκης έως και «παιχνίδια ανταμοιβών» που υπόσχονται δώρα χωρίς ξεκάθαρους όρους, η εμπειρία του καταναλωτή γίνεται ολοένα και πιο θολή.

Ο εκτιμώμενος τζίρος βάσει στην Ελλάδα βάσει ενεργών χρηστών και μέσης ετήσιας αξίας αγορών ανά ενεργό χρήστη, υπολογίζεται στα 529 εκατ. €. Αυτό σημαίνει ότι οι πλατφόρμες TEMU και SHEIΝ καταλαμβάνουν το 17,63% της ελληνικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου, που εκτιμάται στα 3 δις €.

Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) παρεμβαίνει δυναμικά, αποστέλλοντας επιστολές με σαφείς προτάσεις για τη μεταρρύθμιση του Τελωνειακού Κώδικα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποδέκτες ήταν ο Ευρωπαίος Επίτροπος Εμπορίου και Οικονομικής Ασφάλειας, Maroš Šefčovič, και ο Έλληνας Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης.

Αθέμιτες ψηφιακές πρακτικές: Τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα

Χρονόμετρα Αντίστροφης Μέτρησης (Fake Urgency)
Ιστοσελίδες χρησιμοποιούν χρονόμετρα που δημιουργούν ψευδή αίσθηση επείγοντος – με φράσεις όπως «Μόνο για 5 λεπτά ακόμα!». Το ρολόι επανεκκινείται κάθε φορά που ο χρήστης επιστρέφει, χειραγωγώντας την ψυχολογία του.

Αδιαφάνεια στους όρους χρήσης και στα συστήματα συστάσεων
Σε πολλές περιπτώσεις, οι πλατφόρμες αποφεύγουν να παρέχουν ξεκάθαρες πληροφορίες για το πώς προβάλλονται προϊόντα ή για το τι συνεπάγεται η αποδοχή όρων.

Gamification και «δωροκάρτες» με παραπλανητικές ανταμοιβές
Χρήστες καλούνται να παίξουν «παιχνίδια» που υπόσχονται κέρδη ή δώρα, αλλά στην ουσία πρόκειται για στρατηγικές μάρκετινγκ που βασίζονται στην παραπλάνηση ή την αόριστη δέσμευση σε εμπορικές ενέργειες (όπως αγορές ή προσκλήσεις φίλων).

Οι προτάσεις της ΕΣΕΕ για ένα δίκαιο και διαφανές ψηφιακό εμπόριο

Στις επιστολές της ΕΣΕΕ, παρατίθενται συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής, με στόχο τη θωράκιση του καταναλωτή αλλά και τη στήριξη των ευρωπαϊκών μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Βασικά σημεία των προτάσεων:

Κατάργηση του κανονισμού “de minimis” για εισαγωγές κάτω των 150 ευρώ
Σήμερα, προϊόντα κάτω από το όριο αυτό εισέρχονται χωρίς δασμούς ή επαρκείς ελέγχους, δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό και κινδύνους για τους καταναλωτές.

Θέσπιση διαχειριστικού τέλους για εισαγωγές & ενίσχυση ελέγχων ποιότητας
Η ΕΣΕΕ προτείνει πιο αυστηρούς ελέγχους ασφάλειας και ποιότητας, ώστε τα προϊόντα εκτός Ε.Ε. να πληρούν τις ίδιες προδιαγραφές.

Βελτιωμένη ενημέρωση των καταναλωτών
Η ανάγκη για διαφανείς και προσβάσιμες πληροφορίες σχετικά με τα χαρακτηριστικά, τους κινδύνους και τους όρους αγοράς των προϊόντων είναι κρίσιμη.

Υποστήριξη της ψηφιακής μετάβασης των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων
Η ΕΣΕΕ ζητά τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών για τις ευρωπαϊκές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες πλήττονται από το αθέμιτο πλεονέκτημα ασιατικών και εξωκοινοτικών πλατφορμών.

Το ζητούμενο: Εμπιστοσύνη και κανόνες στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Η εμπειρία του καταναλωτή στο διαδίκτυο πρέπει να βασίζεται στην αλήθεια και τη διαφάνεια, όχι στην ψευδαίσθηση ευκαιριών. Η παρέμβαση της ΕΣΕΕ αποτελεί μια προσπάθεια να τεθούν όρια στις αθέμιτες πρακτικές και να αποκατασταθεί η ισορροπία στην ψηφιακή αγορά.

Η μπάλα πλέον βρίσκεται στο γήπεδο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των εθνικών κυβερνήσεων: Θα αναλάβουν δράση ή θα συνεχίσουν να παρακολουθούν παθητικά τη διάβρωση της εμπιστοσύνης στο e-commerce;

The post Απώλειες δημοσίων εσόδων 200 εκατ ευρώ από τις κινεζικές πλατφόρμες -«Έκρηξη» τζίρου TEMU και SHEIN appeared first on Newpost.gr.

Share This Article