Eξωδικαστικός Μηχανισμός: Αυτόματη ενημέρωση στο myAADE και σταθερός κωδικός πληρωμής

By
6 Min Read

Πιο εύκολη, πιο προσιτή και τελικά πιο δίκαιη γίνεται η διαδικασία για τη ρύθμιση χρεών για χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του Εξωδικαστικού Μηχανισμού. Η πλατφόρμα, η οποία ήδη έχει προσφέρει πραγματικές λύσεις βάζοντας «σε τάξη» συνολικά χρέη άνω των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ, αναβαθμίζεται ψηφιακά για να αντιμετωπίσει τις βασικές δυσκολίες που συναντούσαν οι χρήστες.

Ο αλγόριθμος του μηχανισμού έχει αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματικός, προσφέροντας λύσεις που φτάνουν τις 420 δόσεις (δηλαδή 35 έτη) ή προβλέπουν «κούρεμα» της οφειλής που αγγίζει μέχρι και το 90%. Η επιτυχία του αποτυπώθηκε και τον περασμένο Οκτώβριο, ο οποίος κατέγραψε νέο ρεκόρ επιτυχών ρυθμίσεων με 2.440 αιτήσεις να εγκρίνονται μέσα σε έναν μήνα, τακτοποιώντας χρέη άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ.

Η εγκρισιμότητα από την πλευρά των πιστωτών είναι πλέον πολύ υψηλή, καθώς 8 στις 10 ρυθμίσεις (ποσοστό 82% τον Οκτώβριο) που παράγει η πλατφόρμα γίνονται άμεσα δεκτές από τράπεζες και funds. Συνολικά, στα χρόνια λειτουργίας του θεσμού, πάνω από 46.000 οφειλέτες έχουν καταφέρει να ρυθμίσουν τα χρέη τους, με τη μέση διάρκεια αποπληρωμής να φτάνει τις 200 δόσεις (περίπου 16-17 χρόνια). Στις ρυθμίσεις αυτές, ένας στους δύο οφειλέτες προς χρηματοπιστωτικούς φορείς πέτυχε διαγραφή χρέους άνω του 30%, ενώ για τα χρέη προς το Δημόσιο το μέσο «κούρεμα» διαμορφώθηκε στο 17%.

Η αναβάθμιση που λύνει τα χέρια

Παρά την αποδεδειγμένη επιτυχία του, ο μηχανισμός είχε ένα σημαντικό εμπόδιο: η πλατφόρμα δεν θεωρούνταν ιδιαίτερα φιλική για τους «μη ειδικούς» χρήστες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα είτε να αποθαρρύνει πολλούς δικαιούχους από το να υποβάλουν αίτηση, είτε να τους υποχρεώνει να απευθύνονται σε γραφεία συμβούλων, καταβάλλοντας συχνά εκατοντάδες ευρώ για τη συμπλήρωση των αιτήσεων.

Το χειρότερο πρόβλημα, ωστόσο, ήταν ότι πολλοί οφειλέτες, ακόμη και αφού πετύχαιναν την πολυπόθητη ρύθμιση, στη συνέχεια «έχασαν τον λογαριασμό». Η πολυπλοκότητα στην παρακολούθηση των δόσεων οδηγούσε σε καθυστερήσεις ή λάθη στις πληρωμές, με συνέπεια την άμεση απώλεια της ρύθμισης. Αυτό σήμαινε αυτόματη αναβίωση του συνόλου των οφειλών στο αρχικό τους ύψος, αλλά και την επανενεργοποίηση των μέτρων κατάσχεσης από τα οποία είχαν προσωρινά γλιτώσει.

Αυτό ακριβώς το κενό έρχονται να καλύψουν οι πρόσφατες αναβαθμίσεις από την ΑΑΔΕ. Με την ενσωμάτωση νέων ψηφιακών διαδικασιών στην πλατφόρμα myAADE, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων απλοποιεί δραστικά την πρόσβαση, την ενημέρωση και, κυρίως, την παρακολούθηση των ρυθμίσεων.

Τι αλλάζει πλέον στη διαδικασία

Οι αλλαγές που εφαρμόστηκαν από τις 9 Οκτωβρίου 2025 είναι καθοριστικές. Πλέον, οι ρυθμίσεις φορολογικών οφειλών που συνάπτονται μέσω του Εξωδικαστικού εμφανίζονται αυτομάτως στο ψηφιακό περιβάλλον του οφειλέτη. Ο πολίτης ενημερώνεται άμεσα και μπορεί να δει τη ρύθμισή του στο myAADE, ακολουθώντας τη διαδρομή «Ο Λογαριασμός μου (Οφειλές, Πληρωμές & Επιστροφές) > Οφειλές σε Ρύθμιση και Πληρωμή».

Η δεύτερη και εξίσου σημαντική αλλαγή αφορά την πληρωμή. Καθιερώνεται πλέον μία, ενιαία Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής (ΤΡΟ), η οποία παραμένει η ίδια καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης. Ο οφειλέτης μπορεί να πληρώνει εύκολα μέσω e-Banking, mobile Banking, ΑΤΜ ή σε τραπεζικά καταστήματα, επιλέγοντας απλώς «Βεβαιωμένες Οφειλές σε ΔΟΥ». Αν και προς το παρόν η πληρωμή δεν γίνεται απευθείας μέσα από το myAADE, το σύστημα ενημερώνεται αυτόματα για την πορεία της ρύθμισης από τις καταβολές που γίνονται με αυτόν τον σταθερό κωδικό.

Υπάρχει μια μικρή διαφοροποίηση στον χρόνο εμφάνισης: Στις διμερείς ρυθμίσεις (δηλαδή μόνο με το Δημόσιο), η ρύθμιση ενεργοποιείται και εμφανίζεται στο myAADE μετά την πληρωμή της πρώτης δόσης. Αντίθετα, στις πολυμερείς ρυθμίσεις (δηλαδή ένα «πακέτο» για χρέη ταυτόχρονα προς Δημόσιο, τράπεζες, funds κ.λπ.), η ρύθμιση εμφανίζεται αμέσως μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της αίτησης. Για όσες ρυθμίσεις είχαν ήδη συναφθεί πριν τις 9 Οκτωβρίου, βρίσκεται σε εξέλιξη η σταδιακή ενσωμάτωσή τους στο ίδιο ψηφιακό περιβάλλον για ενιαία παρακολούθηση.

«Κούρεμα» και δόσεις

Αυτή η νέα δυνατότητα εύκολης παρακολούθησης και πληρωμής είναι κρίσιμη για την τήρηση των βιώσιμων ρυθμίσεων. Η διαδικασία διάσωσης μέσω του Εξωδικαστικού (νόμος 4738/2020) ξεκινά με τον οφειλέτη να επαληθεύει την αγοραία αξία της περιουσίας του, καθώς από αυτό εξαρτάται το δικαίωμα στο «κούρεμα». Εάν το χρέος είναι μεγαλύτερο από την αξία της περιουσίας, το υπερβάλλον ποσό μπορεί να διαγραφεί.

Ακολουθεί η ψηφιακή δήλωση, όπου πλέον τα περισσότερα στοιχεία συμπληρώνονται αυτόματα. Μετά την καταχώρηση της αίτησης, ο οφειλέτης λαμβάνει μήνυμα στην προσωπική του θυρίδα στο myAADE με τις πληροφορίες για την πληρωμή της πρώτης δόσης. Με την καταβολή της (στις διμερείς) ή με την έγκριση (στις πολυμερείς), η ρύθμιση ολοκληρώνεται και ενεργοποιείται, με την πληρωμή των υπολοίπων δόσεων να γίνεται πλέον απλά μέσω e-Banking ή τραπεζών με χρήση της σταθερής Ταυτότητας Ρυθμισμένης Οφειλής.

Με αυτές τις αλλαγές, η διαδικασία γίνεται πλήρως ψηφιακή, πιο γρήγορη και διαφανής. Οι οφειλέτες υποβοηθούνται ουσιαστικά στο να αποφύγουν την πλήρη απώλεια της περιουσίας τους, ενώ οι ρυθμίσεις προσαρμόζονται στην πραγματική τους δυνατότητα αποπληρωμής, φτάνοντας, για παράδειγμα, τα 35 χρόνια για στεγαστικά δάνεια. Τέλος, η κοινωνική μέριμνα παραμένει ισχυρή, καλύπτοντας κατά προτεραιότητα τα ευάλωτα νοικοκυριά και τα άτομα με αναπηρίες, μέσω ρυθμίσεων-εξπρές που οι πιστωτές υποχρεούνται να αποδεχτούν, αλλά και με την παροχή επιδότησης για την επαναγορά της πρώτης κατοικίας.

The post Eξωδικαστικός Μηχανισμός: Αυτόματη ενημέρωση στο myAADE και σταθερός κωδικός πληρωμής appeared first on Newpost.gr.

Share This Article