Σε μια εποχή όπου οι ταξιδιώτες επιδεικνύουν αυξανόμενη περιβαλλοντική ευαισθησία, η κλιματική σταθερότητα και η οικολογική υπευθυνότητα αναδεικνύονται σε καθοριστικούς παράγοντες για τη βιωσιμότητα του ελληνικού τουρισμού. Οι πρόσφατες προκλήσεις που αντιμετώπισε η χώρα —όπως πυρκαγιές, πλημμύρες και ακραία καιρικά φαινόμενα— φαίνεται πως άφησαν το αποτύπωμά τους στη διαδικτυακή εικόνα της Ελλάδας.
Σύμφωνα με μια νέα, εκτεταμένη μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), τα περιβαλλοντικά ζητήματα επηρεάζουν πλέον αρνητικά τη φήμη της χώρας ως προορισμού. Η διατήρηση της κλιματικής σταθερότητας είναι πλέον κρίσιμος παράγοντας για το μέλλον του κλάδου.
Η «βουτιά» της διαδικτυακής φήμης
Η ανάλυση δεδομένων από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το τρίτο τρίμηνο του 2025 (Ιούλιος – Σεπτέμβριος) αποκαλύπτει μια σημαντική κάμψη στη διαδικτυακή φήμη της χώρας.
Κύριοι λόγοι ήταν τα έκτακτα φυσικά φαινόμενα: οι πυρκαγιές, οι σεισμοί, οι διακοπές δρομολογίων πλοίων λόγω κακοκαιρίας και οι πλημμύρες που έπληξαν την Κεφαλονιά και τη Ζάκυνθο.
Αυτό αποτυπώθηκε στον δείκτη Net Sentiment Index (NSI), ο οποίος μετρά το ισοζύγιο θετικών και αρνητικών σχολίων. Για το σύνολο του τρίτου τριμήνου, η Ελλάδα κατέλαβε την τελευταία θέση με NSI μόλις 15, και η Αθήνα με 16. Τα νούμερα αυτά έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τους ανταγωνιστές:
Κροατία: 59
Πορτογαλία: 37
Ιταλία: 36
Ισπανία: 20
Ωστόσο, υπήρξε αξιοσημείωτη ανάκαμψη τον Σεπτέμβριο, αμέσως μετά τη λήξη των έντονων φαινομένων. Το NSI της Ελλάδας ανέκαμψε στο 34 και της Αθήνας στο 37, ξεπερνώντας οριακά την Ισπανία (31) και την Πορτογαλία (18).
Το μεγάλο «αλλά»: Η ικανοποίηση εμπειρίας σπάει ρεκόρ
Εδώ έγκειται η μεγάλη αντίφαση της μελέτης: ενώ η online φήμη δέχτηκε πλήγμα, η πραγματική εμπειρία των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα παρέμεινε σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα.
Η Ελλάδα διατήρησε την υψηλότερη βαθμολογία ικανοποίησης εμπειρίας (με 9,1 στα 10) από όλες τις ανταγωνίστριες χώρες, ξεπερνώντας ακόμη και τον μέσο όρο της Ευρώπης (8,7).
Ελλάδα: 9,1
Κροατία: 9,0
Πορτογαλία: 8,8
Ιταλία: 8,8
Ισπανία: 8,7
Η ικανοποίηση παρέμεινε σταθερά υψηλή (9,0-9,1) καθ’ όλη τη διάρκεια του τριμήνου, ακόμη και στην κορύφωση της σεζόν. Εντυπωσιακό είναι ότι υψηλή ικανοποίηση (άνω του 9,0) καταγράφεται σχεδόν σε όλες τις Περιφέρειες, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες ακόμη και λιγότερο ανεπτυγμένων περιοχών, όπως η Δυτική Μακεδονία (9,6) και η Δυτική Ελλάδα (9,4).
Πολιτισμός και γαστρονομία οι «νικητές», περιβάλλον ο «εχθρός»
Η μελέτη ανέλυσε και το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων.
Τα θετικά:
Ο πολιτισμός κυριάρχησε απόλυτα με 33.089 αναφορές. Η επίσκεψη στην Ακρόπολη, τα μοναστήρια των Μετεώρων, αλλά και τοπικές εμπειρίες όπως η συγκομιδή ελιάς στην Πελοπόννησο, η οινογευσία στη Σαντορίνη, η πεζοπορία στην Κρήτη και η παρατήρηση χελωνών στη Ζάκυνθο, ενίσχυσαν θεαματικά την εικόνα της χώρας. Η φιλοξενία και η γαστρονομία ακολούθησαν με επίσης υψηλές βαθμολογίες.
Τα αρνητικά:
Οι συζητήσεις που έπληξαν τη φήμη της Ελλάδας εστίασαν σχεδόν αποκλειστικά στο περιβάλλον και τα φυσικά φαινόμενα. Κυριάρχησαν οι πυρκαγιές στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, οι καύσωνες που οδήγησαν στο κλείσιμο της Ακρόπολης, οι διακοπές δρομολογίων πλοίων λόγω ανέμων και οι πλημμύρες σε Ζάκυνθο και Κεφαλονιά.
Η κρίσιμη προειδοποίηση: Υστέρηση σε βιωσιμότητα και υγιεινή
Παρά τις κορυφαίες επιδόσεις σε φιλοξενία και γαστρονομία, η μελέτη εντοπίζει δύο τομείς με μεγάλες διακυμάνσεις και ανησυχητικά χαμηλές επιδόσεις σε κάποιες περιοχές: τη βιωσιμότητα και την υγιεινή.
Στη βιωσιμότητα, περιοχές όπως η Θεσσαλία (7,3) και η Κρήτη (7,7) έδειξαν περιορισμένη πρόοδο.
Στην υγιεινή, τα Ιόνια Νησιά (7,1) και η Στερεά Ελλάδα (7,3) υστερούσαν σημαντικά, πιθανόν λόγω της έντονης εποχικής πίεσης.
Η μελέτη κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως επενδύσεις (δημόσιες και ιδιωτικές) σε ανθεκτικότερες υποδομές και σε μονώσεις.
Το σημαντικότερο εύρημα, ωστόσο, είναι η υστέρηση στην περιβαλλοντική πιστοποίηση των ξενοδοχείων. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις χώρες με το χαμηλότερο ποσοστό πιστοποιημένων μονάδων σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Η ενίσχυση αυτών των πιστοποιήσεων θεωρείται κρίσιμο βήμα για να προσελκύσει η χώρα τις νεότερες, και περισσότερο ευαισθητοποιημένες περιβαλλοντικά, γενιές ταξιδιωτών.
The post Ο ελληνικός τουρισμός στο διαδίκτυο: Κρίσιμη για το «όνομα» και τη βιωσιμότητα του η ενίσχυση της περιβαλλοντικής υπευθυνότητας appeared first on Newpost.gr.

