Έχοντας “γειώσει” ήδη μέσω διαρροών την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για συγκρότηση προανακριτικής επιτροπής την οποία και χαρακτηρίζει άτοπη και νομικά αδύναμη η κυβέρνηση επιφυλάσσεται να ανακοινώσει σύντομα την επίσημη θέση της για τις εξελίξεις. Με βάση ωστόσο τις πρώτες αρνητικές και αρκούντως απαξιωτικές κυβερνητικές αντιδράσεις γίνεται σαφές ότι ακόμη κι όταν τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας αξιολογήσουν το κείμενο της πρότασης της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν θα υπάρξει συναίνεση στην παραπομπή του Κώστα Αχ. Καραμανλή για κακούργημα.
Από την στιγμή δε που κυβερνητικές πηγές ομιλούν για ανυπόστατο κατηγορητήριο εικάζεται ότι θα απορριφθεί στο σύνολό του ως προς την απόδοση αδικημάτων κακουργηματικού χαρακτήρα τόσο εις βάρος του πρώην υπουργού Μεταφορών Κ.Καραμανλή όσο και σε ό,τι αφορά τον πρώην υπουργό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Σπίρτζη και αντιστοίχως των υφυπουργών των περιόδων 2016-2023 δηλαδή συνολικά άλλων έξι πολιτικών προσώπων που διετέλεσαν υφυπουργοί Μεταφορών στις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας.
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ κατέθεσε χθες το απόγευμα αίτημα σύστασης Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής κατά συνολικά 8 πολιτικών προσώπων, του πρώην υπουργού Κώστα Αχ. Καραμανλή, των πρώην υφυπουργών Γιάννη Κεφαλογιάννη, Γιώργου Καραγιάννη, Μιχάλη Παπαδόπουλου, του πρώην υπουργού Χρήστου Σπίρτζη και των πρώην υφυπουργών της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Μαρίνας Χρυσοβελώνη, Ν. Μαυραγάνη και Θάνου Μωραϊτη για τη διερεύνηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών τους σχετικά με το κακούργημα της διατάραξεως της ασφάλειας των συγκοινωνιών (αρ. 291 ΠΚ). Είχε προηγηθεί διαδικτυακή συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ όπου εξετάστηκαν κυρίως νομικά ζητήματα που συνδέονται με την πρόταση για την συγκρότηση προανακριτικής επιτροπής. Στην αιτιολόγησή του το ΠΑΣΟΚ αναφέρει ότι τόσο υπηρεσιακοί παράγοντες όσο και εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν προειδοποιήσει κατ’ επανάληψη προφορικά αλλά και εγγράφως την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι η κατάσταση του σιδηροδρόμου εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους ατυχήματος.
Ως εκ τούτου κύκλοι της Χαριλάου Τρικούπη εξηγούν ότι ο πρώην υπουργός Κ. Καραμανλής και οι πρώην υφυπουργοί του Μ. Παπαδόπουλος, Ι. Κεφαλογιάννης, Γ. Καραγιάννης βαρύνονται με το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών διότι πέραν των προειδοποιήσεων που δέχτηκαν για την τραγική κατάσταση των σιδηροδρόμων είχαν γνώση στο ότι υπήρχε μεγάλη έλλειψη προσωπικού και χρηματοδότησης, στο ότι δεν ανατάσσονταν οι ζημιές πλήρως και εγκαίρως, και στο ότι δεν είχαν προχωρήσει τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια. Επιπλέον, όπως λένε οι κύκλοι του ΠΑΣΟΚ ήταν γνωστή υπηρεσιακά στην πολιτική ηγεσία η καθυστέρηση υλοποίησης της σύμβασης 717, ενώ πριν από την τραγωδία στα Τέμπη η συχνότητα των ατυχημάτων και εκτροχιασμών τρένων είχε αυξηθεί επικίνδυνα.
Τονίζουν ότι σύμφωνα με το κατηγορητήριο του εφέτη ανακριτή Λάρισας, υπήρχε μία σειρά από συστήματα και δικλείδες ασφαλείας που εάν λειτουργούσαν δεν θα μπορούσε να συμβεί το δυστύχημα ακόμη και με δεδομένη την ενέργεια του σταθμάρχη. Ειδικά ως προς τους υφυπουργούς όπως εξηγούν στη Χαριλάου Τρικούπη ότι και εκείνοι είχαν γίνει κοινωνοί των κινδύνων και των προειδοποιήσεων, ενώ από το ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, οι μεν κκ. Κεφαλογιάννης και Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717.
Επιπλέον, αναλύουν τί σημαίνει ο “ενδεχόμενος δόλος” στο κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών λέγοντας ότι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ δεν αφορά το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, αλλά της διακινδύνευσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών. Αυτό που τονίζουν δηλαδή είναι ότι η πολιτική ηγεσία αν και γνώριζε τα προβλήματα και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους, δεν εμπόδισε, αντιθέτως επέτρεψε και ανέχθηκε τη λειτουργία μιας σιδηροδρομικής γραμμής και γενικά ενός συστήματος μεταφοράς που ήταν επικίνδυνα για το επιβατικό κοινό, αποδεχόμενη εν ολίγοις τον κίνδυνο.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΠΡΟΑΝΑΚΡΙΤΙΚΗΣ 19.5.2025
Σε ό,τι αφορά την συμπερίληψη των Χρ. Σπίρτζη και των πρώην υφυπουργών του στο κατηγορητήριο στο ΠΑΣΟΚ επισημαίνουν ότι ενώ υπάρχει θέμα παραγραφής η τραγική κατάσταση του σιδηρόδρομου, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717 και οι προειδοποιήσεις όπως επίσης και η κατάργηση της δεύτερης θέσης σταθμάρχη ξεκινούν ήδη επί θητείας Σπίρτζη. Στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σχολιάζουν ότι “προφανώς υπάρχει η αποσβεστική προθεσμία, όμως η Βουλή και το Δικαστικό Συμβούλιο είναι αρμόδιοι να το κρίνουν”. Προσθέτουν επίσης με νόημα ότι αν τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν μπορούν να ζητήσουν τη διερεύνηση της κατηγορίας βάσει του αρ. 5 του Νόμου περί ευθύνης υπουργών, ώστε να ελεγχθεί η περίοδος άσκησης των καθηκόντων τους.
Ειδικά για τα πολιτικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που μπαίνουν στο κάδρο των ευθυνών η Κουμουνδούρου υπενθυμίζει ότι ο ίδιος ο Χρήστος Σπίρτζης έχει ζητήσει πλήρη διερεύνηση και καθώς υπάρχει το ζήτημα της αποσβεστικής προθεσμίας ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ζητήσει εκ των προτέρων ενεργοποίηση του άρθρου 86 παρ. 5 όπως αναφέρει επί της ουσίας και η πρόταση του ΠΑΣΟΚ. Όμως, πηγές του ΣΥΡΙΖΑ προειδοποιούν το ΠΑΣΟΚ ότι δεν πρόκειται να δεχθούν καμία επιχείρηση συμψηφισμού επί όλων των ζητημάτων γιατί η ασφάλεια στον σιδηρόδρομο κατεδαφίστηκε επί περιόδου Μητσοτάκη και Καραμανλή.
Κατά τ’ άλλα στελέχη της Κουμουνδούρου αναφέρουν ότι μελετούν διεξοδικά και τις τελευταίες λεπτομέρειες της δικογραφίας για να καταθέσουν τεκμηριωμένη πρόταση χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν εξετάζουν παράλληλα και το αίτημα του ΠΑΣΟΚ για σύσταση προανακριτικής επιτροπής. Σημειώνουν ότι το έγκλημα των Τεμπών συνέβη το 2023 και είναι προφανές ότι τα πολιτικά στελέχη της ΝΔ “πρέπει να διερευνηθούν για κακουργηματικές ευθύνες”.
The post Πολιτική σύγκρουση για τα Τέμπη: Η κυβέρνηση απορρίπτει την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για Προανακριτική appeared first on Newpost.gr.