Υδρολίσθηση, πλάγιοι άνεμοι, διέλευση άγριων ζώων και αρκετά δυνατές βροχές είναι μερικές από τις αγωτικές καταστάσεις που βιώνει ο οδηγός πίσω από το τιμόνι, ειδικά το φθινόπωρο. Ο οδηγός πρέπει να είναι καλάμασμένος και έτοιμος να προετοιμαστεί άμεσα για να μείνει ασφαλής στο δρόμο.
Η πιο σημαντική βασική συμβουλή που δίνει ο οδηγός ασφαλείας αυτοκινήτου της Formula 1, ο Bernd Maylander είναι ότι ο οδηγός πρέπει να είναι πάντα σε εγρήγορση και προετοιμασμένος για το οτιδήποτε. Αυτό σημαίνει ότι δεν αποσπάται η προσοχή από το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, από τους υπόλοιπους επιβάτες του αυτοκινήτου ή από το κινητό. «Η οδήγηση είναι και παραμένει ένα σύνθετο έργο και πρέπει να επικεντρωθούμε σε αυτό όσο καλύτερα μπορούμε. Πολύ συχνά, επιτρέπουμε στους εαυτούς μας να παρασυρθούμε σε μια ρουτίνα να αναπτύξουμε μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας», λέει ο επαγγελματίας της πίστης και συνεχίζει ότι: «σε αυτές τις καταστάσεις για παράδειγμα κρατάμε αρκετή απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο. Αυτή ακριβώς η απόσταση ασφαλείας μπορεί να κάνει τη διαφορά σε μια κρίσιμη κατάσταση».
Η υδρολίσθηση είναι μια επικίνδυνη κατάσταση, όπου το αυτοκίνητο κυριολεκτικά επιπλέει στο οδόστρωμα. Όταν βρέχει πολύ ή για μεγάλα χρονικά διαστήματα, το νερό μπορεί να μαζευτεί στο οδόστρωμα. Οι μικρές λακούβες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες. «Όσο πιο γρήγορα δω ότι ο δρόμος μπροστά μου είναι πολύ μαζεμένο νερό, τόσο καλύτερα μπορώ να αντιδράσω. Με την υδρολίσθηση, υπάρχει ένα φιλμ νερό μεταξύ ελαστικού και ασφαλούς που κάνει το αυτοκίνητο να επιπλέει. Το φρενάρισμα και το τιμόνι δεν υπακούν. Ωστόσο, εάν έχω ήδη μειώσει την ταχύτητά μου, αυτό μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή της κρίσιμης κατάστασης εξαρχής», αναφέρει ο Bernd Maylander.
Η κατάσταση των ελαστικών και κυρίως, το βάθος του παίζουν σημαντικό ρόλο όταν πρόκειται για υδρολίσθηση. Οι κατάλληλες κινήσεις στο τιμόνι είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο σε περίπτωση υδρολίσθησης, αλλά και σε άλλες κρίσιμες καταστάσεις. «Όπως όταν ο οδηγός πρέπει να αποφύγει ένα εμπόδιο που εμφανίζεται ξαφνικά στο δρόμο, όπως ένα άγριο ζώο. Αν οδηγώ πολύ σκληρά σε μια κρίσιμη κατάσταση, συχνά επιδεικνύω την κατάσταση. Η παρέμβαση του συστήματος της διεύθυνσης πρέπει να ελέγχεται με ακρίβεια. Η σωστή στόχευση της πορείας είναι ζωτικής σημασίας, γιατί εκεί που κοιτάζω είναι εκεί που κατευθύνομαι», αναφέρει ο πολύπειρος οδηγός.
Η σωστή θέση του οδηγού στο κάθισμα καθώς και των χεριών του στο τιμόνι είναι επίσης σημαντικά για την επιτυχή επέμβαση στο τιμόνι και το φρενάρισμα. Ο έμπειρος οδηγός ασφαλείας ασφαλείας συνιστά κάθε φορά σχετικά όρθια και να κρατάει το τιμόνι με τα δύο χέρια στην ευθεία, δηλαδή στις «9 και 3» ώρες ενός ρολογιού. Τα πόδια που πρέπει να είναι σαφώς λυμένα στην κανονική θέση οδήγησης.
Ειδικά το φθινόπωρο, ο δυνατός άνεμος είναι πάντα ένας παράγοντας που επηρεάζει την οδήγηση. Οι ξαφνικοί πλευρικοί άνεμοι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι. «Το δύσκολο πράγμα με τον άνεμο είναι ότι σε αντίθεση με την βροχή δεν μπορώ να τον δω. Τους νιώθω μέσω της αστάθειας στο αυτοκίνητο. Όσο μεγαλύτερο είναι το όχημα και όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη μπορεί να είναι η επίδραση του ανέμου. Οι πλευρικοί άνεμοι εντοπίζονται σε γέφυρες, μετά από προσπάθεια ενός φορτηγού, κατά την έξοδο από μια σήραγγα ή μέσα σε ένα δάσος.
Ο Bernd Maylander αναφέρει ότι οι οδηγοί δεν πρέπει να εμπιστεύονται 100% τα συστήματα ασφαλείας. «Φυσικά το ESP αποτρέπει το όχημα να γλιστρήσει κατά την κανονική οδήγηση. Αλλά ακόμη και το καλύτερο σύστημα δεν μπορεί να παρακάμψει τους νόμους της φυσικής. Αυτό σημαίνει ότι αν οδηγώ με ακραίες ταχύτητες, θα βγω εκτός δρόμου. Τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδηγού μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή ή την αντιμετώπιση κρίσιμων καταστάσεων. Αλλά δεν μου αφαιρούν την ευθύνη ως οδηγό. Πρέπει ναω τον ρόλο μου στην ασφαλή οδήγηση», ολοκληρώνει ο πρεσβευτής της μάρκας DEKRA και οδηγός ασφαλείας αυτοκινήτου της Formula 1, Bernd Maylander.