Ο κίνδυνος για να πάρει φωτιά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι μικρός. Αν όμως πιάσει φωτιά, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι καταστροφικό. Αναλύοντας δεδομένα από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ διαπιστώθηκε ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει πολύ λιγότερες πιθανότητες να πιάσει φωτιά σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο όχημα. Δεδομένα έδειξαν ότι τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα έχουν 100 περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν φωτιά σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τα στοιχεία που αναλύθηκαν δείχνουν ότι τα συμβατικά αυτοκίνητα εμπλέκονται σε περίπου 1.530 πυρκαγιές ανά 100.000 πωλήσεις, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εμπλέκονται σε μόλις 25 πυρκαγιές για τον ίδιο αριθμό πωλήσεων. Ωστόσο, όταν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πιάσουν φωτιά, αυτές σβήνουν πάρα πολύ δύσκολα.
Ο κίνδυνος πυρκαγιάς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνδέεται φυσικά με την μπαταρία λιθίου. Αυτές μπορεί να προκληθούν από εσωτερικά βραχυκυκλώματα της μπαταρίας, λόγω βλάβης που προκαλείται από ατύχημα ή από ακατάλληλη φόρτιση (είτε υπερφόρτιση είτε φόρτιση σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία). Αυτό που συμβαίνει μετά ονομάζεται θερμική διαφυγή. Οι πυρκαγιές της μπαταρίας λιθίου μπορούν να φθάσουν και τους 1.000 ° C, γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολο να σβήσουν.
Το νερό που θα πέσει πάνω στις μπαταρίες σε περίπτωση κατάσβεσης μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να επιδεινώσει τη φωτιά, ακόμα και να προκαλέσει εκρήξεις. Εάν χρησιμοποιηθεί νερό για την κατάσβεση, τότε χρειάζεται τεράστιος όγκος. Οι αναφορές που υπάρχουν από αντίστοιχα περιστατικά τονίζουν ότι θα απαιτηθούν έως και 150.000 λίτρα νερού, δηλαδή 40 φορές περισσότερο νερό για μια αντίστοιχη κατάσβεση πυρκαγιάς ενός συμβατικού αυτοκινήτου. Ωστόσο, ακόμη και αφού φαινομενικά έχουν σβήσει, οι πυρκαγιές λιθίου μπορεί να αναζωπυρωθούν λόγω της υπολειπόμενης θερμότητας.
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωρίζουν την κατάσταση και καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για να μειώσουν τον ήδη μικρό κίνδυνο πυρκαγιάς λιθίου βελτιώνοντας τον σχεδιασμό και την τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων. Έτσι βγάζουν όλο και πιο εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης μπαταριών (BMS) παρακολουθούν το ρεύμα, την τάση και τη θερμοκρασία για να αποτρέψουν την υπερθέρμανση. Οι χημικές αλλαγές στην μπαταρία, η σχεδίαση και η ψύξη των μπαταριών βοηθούν στο να γίνουν πιο ανθεκτικές. ‘Αλλωστε το τελευταίο διάστημα αναμένεται να βγουν στην αγορά οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης που θα έχουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, θα προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία και θα προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια.