17 C
Athens
7 October - 2026

Φορολογικές δηλώσεις: Κατά 16% περισσότερες φέτος οι εκπρόθεσμες

Διαβάστε Επίσης

Κατά 16% περισσότερες από πέρυσι είναι φέτος οι εκπρόθεσμες φορολογικές δηλώσεις, ξεπερνώντας τις 100 χιλιάδες, αριθμός αισθητά αυξημένος σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ.

Στις 24 Ιουλίου, όταν έληξε η γενική προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, είχαν υποβληθεί 6.737.763 δηλώσεις Ε1. Στις 5 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΑΑΔΕ, ο αριθμός των υποβληθεισών δηλώσεων είχε φθάσει τα 6.837.802.

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί πως η προθεσμία για φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες με απλογραφικά βιβλία η προθεσμία δεν ήταν στις 24, αλλά στις 31 Ιουλίου.

Ως εκ τούτου, ένα περιορισμένο μέρος της παραπάνω διαφοράς μπορεί να αφορά εμπρόθεσμες υποβολές αυτής της ειδικής κατηγορίας.

Η αύξηση των εκπρόθεσμων δηλώσεων

Το 2025, από τη λήξη της προθεσμίας στις 21 Ιουλίου μέχρι τις 5 Οκτωβρίου, είχαν προστεθεί 86.015 δηλώσεις. Το 2024, από τις 2 Αυγούστου έως τις 5 Οκτωβρίου, είχαν υποβληθεί επιπλέον 77.393 δηλώσεις.

Φέτος, ο αντίστοιχος αριθμός φθάνει τις 100.039. Πρόκειται για 14.024 περισσότερες δηλώσεις από πέρυσι, δηλαδή αύξηση 16,3%, ενώ σε σύγκριση με το 2024 η αύξηση φθάνει το 29,3%.

Το 2023 είχαν καταγραφεί 46.030 υποβολές μεταξύ της λήξης της προθεσμίας και της 5ης Οκτωβρίου. Η σύγκριση όμως δεν είναι απολύτως ομοειδής, καθώς εκείνη τη χρονιά η προθεσμία είχε παραταθεί μέχρι τις 31 Αυγούστου.

Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν, πάντως, ότι το 2026 καταγράφει -μέχρι στιγμής- τον μεγαλύτερο αριθμό υποβολών μετά την καταληκτική ημερομηνία της τελευταίας τετραετίας, ενώ για πρώτη φορά σπάει ήδη το φράγμα των 100.000.

Ποιοι δεν κινδυνεύουν με πρόστιμα

Αξίζει να σημειωθεί ότι, μετά από μια σειρά τροποποιήσεις της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας, η εκπρόθεσμη υποβολή φορολογικής δήλωσης δεν σημαίνει πλέον αυτομάτως και πρόστιμο. Εξαιτίας αυτών των αλλαγών φαίνεται ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός των φορολογουμένων που υποβάλουν εκπρόθεσμες δηλώσεις.

Ο αναμορφωμένος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας προβλέπει ότι δεν επιβάλλεται πρόστιμο:

  • σε κάθε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος από την οποία δεν αλλάζει το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης σε σύγκριση με την αρχική δήλωση
  • σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής αρχικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος όταν δεν προκύπτει φόρος για πληρωμή (πιστωτική ή μηδενική δήλωση) ή όταν ο φόρος που προκύπτει προς πληρωμή δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ.
  • σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος όταν ο επιπλέον φόρος που προκύπτει σε σχέση με την αρχική δήλωση είναι έως 100 ευρώ.

Επίσης, με πιο πρόσφατη νομοθετική αλλαγή, προβλέφθηκε μη επιβολή προστίμων και για εκπρόθεσμες δηλώσεις που αφορούν φορολογικές υποχρεώσεις ανηλίκων, υπό τις προϋποθέσεις του νόμου.

Πως καθορίζονται τα πρόστιμα

Για τους φορολογούμενους για τους οποίους ενεργοποιούνται οι κυρώσεις, το ύψος του προστίμου διαφοροποιείται ανάλογα με την ιδιότητά τους και την υποχρέωση τήρησης λογιστικού συστήματος.

Το βασικό πρόστιμο για φυσικά πρόσωπα που δεν τηρούν λογιστικά βιβλία είναι 100 ευρώ, ενώ για υπόχρεους σε τήρηση λογιστικού συστήματος οι κυρώσεις μπορούν να ανέλθουν σε 250 ευρώ για απλογραφικά και 500 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία.

Επίσης, όταν από την εκπρόθεσμη δήλωση προκύπτει φόρος ο οποίος έπρεπε να είχε καταβληθεί νωρίτερα, επιβάλλονται και τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής.

Τελευταία Νέα